INNOWACJE PEDAGOGICZNE
W Szkole Podstawowej nr 32 im. Jana III Sobieskiego w Bielsku-Białej realizowanych jest kilkadziesiąt innowacji pedagogicznych. Ich autorami są nauczyciele zatrudnieni w Naszej Szkole.
Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu jest określana jako pewnego rodzaju ulepszanie, wprowadzanie nowych rozwiązań, modernizacja, pozytywna zmiana. Specyfikę innowacji pedagogicznej zdefiniował W. Okoń: "Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów, programy i podręczniki, wyposażenie zakładów wychowawczych, środki masowego przekazu i środowisko wychowawcze". Celowość wprowadzania innowacji jest tym wyższa, im więcej korzyści uzyska z niej dziecko.
Innowacje pedagogiczne to:
- nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły;
- działania odmienne od powszechnie obowiązujących;
- zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji;
- twórcze udoskonalanie sposobów spełniania roli, do której powołano szkołę (źródło: www.edukacja.edux.pl/p-1115-innowacje-pedagogiczne.php).
Poniżej przedstawiamy opis zasad innowacji realizowanych w Naszej Szkole w roku szkolnym 2023/2024:
I. Haręża-Lorek
SENSo-LITERaki - multisensoryczne wprowadzanie liter
A oto wszystkie innowacje zrealizowane w Naszej Szkole:
J. Telec
ABC zdrowego człowieka
S. Bysko, I. Nowak
Abecadło plastyczne w dziełach mistrzów
T. Lewandowska, G. Wójtowicz
Adaptacja reguł gier logicznych i karcianych dla potrzeb dydaktyki języka polskiego
M. Piechota
Aktywna główka – rozwijamy kreatywność i aktywne działanie wśród najmłodszych uczniów
Bawimy się logopedią - świetlica piękną mową zachwyca
D. Kaczmarczyk-Robak, J. Krehut
Bez matematyki nie ma informatyki
I. Golec
Bielsko-Biała - miasto bajek
R. Loranc-Klajner
Bielsko-Biała, moje miasto, moja historia
Czytam z klasą lekturki spod chmurki
M. Piechota
Czytam z klasą lekturki spod chmurki - Jestem przyjacielem przyrody
G. Wójtowicz
Dziennikarska pracownia symulacyjna
M. Makowski
Edu-elo geografio!
A. Woźniak
Everyday English
L. Peterko, A. Reglińska-Suchy, E. Szering
"Festiwal Naukowy" - uczę się, korzystając z Internetu
R. Małysz
Gdzie kryje się matematyka? Rozwijanie potencjału twórczego i intelektualnego dzieci
Gra geograficzna
A. Krywult
Gry na lekcjach angielskiego
M. Barbasz-Sztajno
Guided writing with 5th graders
Język angielski aktywnie i twórczo – innowacyjne nauczanie języka angielskiego z wykorzystaniem piosenek
U. Ficoń
Kolorowe kodowanie
R. Małysz
Kolorowe piłki - zabawy z żonglowaniem i kodowaniem
Komputerowy mistrz szachowy
K. Włodek
Lapbook jako metoda pracy z lekturą
B. Jurkiewicz
Lektury obowiązkowe nie muszą być nudne
M. Piechota
Matematyczna nutka - czyli od rytmiki do matematyki
U. Ficoń
Matematyka w praktyce – kto w pracy liczy, waży i mierzy?
M. Józefowicz
Moje emocje
G. Wójtowicz
Postfiguracyjne teksty publicystyczne na lekcjach języka polskiego
K. Włodek
Poznaję swoje miasto i okolicę