PLANOWANIE NAUKI

Uczniowie, rodzice i nauczyciele powinni pamiętać o podstawowych zasadach higieny pracy uczniów podczas planowania nauki.


1. Mózg ucznia musi być wypoczęty, aby mógł być aktywny, jednak nie jest wskazane wylegiwanie się dziecka w łóżku do południa. Naukowcy udowodnili, że w godzinach od 9.00 do 15.00 nasz mózg jest najbardziej podatny na przyswajanie nowych informacji.


2. Uczyć powinno się około 2-3 godzin z rzędu. Po takim czasie należy zrobić sobie przerwę. Należy również pamiętać o zmienianiu kierunków przedmiotów, które aktualnie studiujemy. Jeżeli poświęcamy czas na historię lub język polski, w następnej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na matematykę, chemię.


3. Innym sposobem na wywiązanie się ze swoich naukowych obowiązków jest metoda od szczegółu do ogółu, bądź odwrotna do niej. Pierwsza taktyka polega na robieniu małych, mniej pracochłonnych spraw tak, aby np. po nauce można było postawić koło danej pracy, przedmiotu plus i przejść do kolejnych spraw. Druga taktyka z kolei wiąże się z poświęceniem czasu jednej, najważniejszej (lub najtrudniejszej) rzeczy. Wymaga energii i zaangażowania.


4. Świetnie zdaje egzamin dzielenie materiału, którego trzeba się nauczyć. Nie wymagajmy od siebie za dużo, ponieważ nie przyniesie to pożądanych efektów, a sami będziemy czuć się niekomfortowo z faktem, że nie udało nam się osiągnąć postawionych sobie celów.


5. Podczas nauki nie można rozpraszać niczym swojej uwagi. Należy posprzątać przestrzeń dookoła siebie i skupić się na swoim zadaniu.


6. Dobre efekty przynosi stosowanie metody nagród i kar. Jeśli uda się przebrnąć przez wyznaczony materiał do nauki, możemy zafundować sobie małą przyjemność lub pozwolić na większą przerwę.


7. To przede wszystkim od ucznia zależy, w jaki sposób zaplanuje swój dzień i ile czasu poświęci na naukę. Jeżeli nie chce, nie zdobędzie danej wiedzy. Mimo wszystko dobry plan działania to podstawa do osiągnięcia sukcesu.


ŹRÓDŁO: https://polki.pl/rodzina/nastolatki,jak-rozplanowac-nauke-w-ciagu-dnia,10362823,artykul.html