„SENSo-LITERaki” – MULTISENSORYCZNE WPROWADZENIE LITER
W bieżącym roku szkolnym w Naszej Szkole realizowana była innowacja pedagogiczna, „SENSo-LITERaki” – multisensoryczne wprowadzenie liter, której autorką jest Pani Iwona Haręża-Lorek. Program stworzył uczniom możliwość lepszego poznania świata liter poprzez aktywizowanie wszystkich zmysłów w oparciu o autorską metodę „5 Z” – ZOBACZ, ZBADAJ, ZAPACHNIJ, ZAPROJEKTUJ, ZAPAMIĘTAJ. Zabawy multisensoryczne pomogły uczniom w sposób twórczy zrozumieć i utrwalić litery oraz w doskonały sposób zachęciły dzieci do nauki pisania i czytania. Podczas realizacji innowacji wykorzystana no różnorodne metody: praktyczne (wyklejanki, woreczki sensoryczne, wyszukiwanki, doświadczenia), podające (pogadanka, objaśnienie, prezentacja), badawcze i poszukujące. Efekty lepsze zrozumienie i efektywniejsza nauka liter, wywołanie zaciekawienia wśród uczniów (zwiększenie atrakcyjności zajęć), usprawnienie motoryki małej, zwiększenie efektywności procesu nauki pisania i czytania, rozbudzenie kreatywności wśród uczniów, rozwijanie umiejętności współpracy. Bieżąca obserwacja postępów uczniów oraz krótka ankieta ewaluacyjna wykazały, że zrealizowana innowacja była ciekawym doświadczeniem dla wszystkich uczniów i ułatwiła im zapamiętywanie kształtu liter oraz ich pisownię. Zdecydowana większość uczniów brała czynny udział w takiej formie wprowadzenia liter oraz wykazała chęć kontynuowania podobnych programów opartych na działalności wielozmysłowej.