PROJEKT DORADZTWA ZAWODOWEGO NA LEKCJACH MATEMATYKI W KLASACH ÓSMYCH
We wrześniu i październiku uczniowie klas ósmych realizowali na lekcjach matematyki projekt w ramach doradztwa zawodowego, którego celem było lepsze poznanie różnorodności zawodów oraz świadome planowanie własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Projekt łączył elementy matematyki, statystyki i edukacji zawodowej. Zadaniem uczniów było przygotowanie pracy dotyczącej zawodów wykonywanych przez ich rodziców lub opiekunów. Każdy uczeń zbierał informacje odpowiadające na osiem konkretnych pytań:
-
Ile jest osób pracujących w Twoim gospodarstwie domowym?
-
Jaki zawód wykonuje każda z osób pracujących w Twojej rodzinie / w jakiej branży pracuje?
-
Jaką szkołę ukończyła każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?
-
Ile osób pracuje w zawodzie zgodnym z ukończoną szkołą?
-
Jakim środkiem transportu najczęściej dojeżdża do pracy każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?
-
Ile godzin dziennie spędza w pracy każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?
-
Oceń w skali 1–5, czy zawód każdej z osób pracujących w Twojej rodzinie jest interesujący.
-
Jaki zawód Ty chcesz wykonywać w przyszłości?
Zebrane dane uczniowie przedstawiali w postaci tabel, wykresów oraz diagramów, ćwicząc tym samym umiejętność analizy i graficznej prezentacji informacji. Dzięki temu projekt miał nie tylko charakter poznawczy, ale również rozwijał kompetencje matematyczne i techniczne.
Uczniowie pracowali pod opieką nauczycielek matematyki: Edyty Zaczek oraz Moniki Hutyry, które wspierały ich w analizie danych, tworzeniu zestawień oraz interpretowaniu wyników.
Projekt spotkał się z dużym zaangażowaniem ze strony uczniów. Wielu z nich po raz pierwszy miało okazję spojrzeć na pracę swoich rodziców z perspektywy statystyki i rynku pracy. Równie ważnym elementem było zastanowienie się nad własną przyszłością — wyborem zawodu, który chcieliby wykonywać.
Realizacja projektu pokazała, jak skutecznie można łączyć matematykę z praktycznym doradztwem zawodowym, rozwijając jednocześnie wiedzę, ciekawość i świadomość edukacyjnych wyborów młodzieży.






PROJEKT DORADZTWA ZAWODOWEGO NA LEKCJACH MATEMATYK...
„DZIECIŃSTWO MOCY BEZ PRZEMOCY”!
INNOWACJA PEDAGOGICZNA „PRACA I PASJA” – POZNAJEMY...
Z WIZYTĄ W NADLEŚNICTWIE