Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

PROJEKT DORADZTWA ZAWODOWEGO NA LEKCJACH MATEMATYKI W KLASACH ÓSMYCH

24-11-2025 18:39 nasze zainteresowania

We wrześniu i październiku uczniowie klas ósmych realizowali na lekcjach matematyki projekt w ramach doradztwa zawodowego, którego celem było lepsze poznanie różnorodności zawodów oraz świadome planowanie własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Projekt łączył elementy matematyki, statystyki i edukacji zawodowej. Zadaniem uczniów było przygotowanie pracy dotyczącej zawodów wykonywanych przez ich rodziców lub opiekunów. Każdy uczeń zbierał informacje odpowiadające na osiem konkretnych pytań:

  1. Ile jest osób pracujących w Twoim gospodarstwie domowym?

  2. Jaki zawód wykonuje każda z osób pracujących w Twojej rodzinie / w jakiej branży pracuje?

  3. Jaką szkołę ukończyła każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?

  4. Ile osób pracuje w zawodzie zgodnym z ukończoną szkołą?

  5. Jakim środkiem transportu najczęściej dojeżdża do pracy każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?

  6. Ile godzin dziennie spędza w pracy każda z osób pracujących w Twojej rodzinie?

  7. Oceń w skali 1–5, czy zawód każdej z osób pracujących w Twojej rodzinie jest interesujący.

  8. Jaki zawód Ty chcesz wykonywać w przyszłości?

Zebrane dane uczniowie przedstawiali w postaci tabel, wykresów oraz diagramów, ćwicząc tym samym umiejętność analizy i graficznej prezentacji informacji. Dzięki temu projekt miał nie tylko charakter poznawczy, ale również rozwijał kompetencje matematyczne i techniczne.

Uczniowie pracowali pod opieką nauczycielek matematyki: Edyty Zaczek oraz Moniki Hutyry, które wspierały ich w analizie danych, tworzeniu zestawień oraz interpretowaniu wyników.

Projekt spotkał się z dużym zaangażowaniem ze strony uczniów. Wielu z nich po raz pierwszy miało okazję spojrzeć na pracę swoich rodziców z perspektywy statystyki i rynku pracy. Równie ważnym elementem było zastanowienie się nad własną przyszłością — wyborem zawodu, który chcieliby wykonywać.

Realizacja projektu pokazała, jak skutecznie można łączyć matematykę z praktycznym doradztwem zawodowym, rozwijając jednocześnie wiedzę, ciekawość i świadomość edukacyjnych wyborów młodzieży.