PROGRAM EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ” W SZKOLNEJ ŚWIETLICY
W lutym dzieci z drugich klas uczęszczające do szkolnej świetlicy przystąpiły do realizacji zadań Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”. Celem projektu jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Uczniowie z grupy żółtej pod kierunkiem Pani Beaty Dudek zrealizowali dwa pierwsze zadania projektowe.
1. „Nietypowy pędzel”
Wyzwaniem w tym zadaniu było zastąpienie pędzla innym nietypowym przyborem. Podczas zajęć dzieci wykorzystywały do malowania gąbki, waciki, szczoteczki do zębów, folię bąbelkową, tekturę, puzzle, patyczki, ręczniki papierowe, zakrętki itp. przybory. W efekcie powstały wyjątkowe dzieła – przepiękne obrazy, którym dzieci wspólnie nadawały tytuły.
2. „TWAL” – malowanie, myślenie linią
To technika polegająca na używaniu kartonu do odbijania linii i tym samym tworzenia własnych kompozycji. Linia jest podstawowym elementem sztuki, projektowania i kluczem do odblokowania procesu twórczego, co znalazło odbicie w pracach wykonanych przez świetlicowych, małych artystów.
Uczniowie z grupy czerwonej pod kierunkiem Pani Marioli Plazy-Panewki zrealizowali kolejne zadania projektowe.
1. „Architekci”
Zadanie to polegało na zapoznaniu uczniów z budowlami charakterystycznymi dla wybranych państw oraz stworzeniu miniaturki wybranego symbolu architektonicznego. Po obejrzeniu prezentacji o największych i najsłynniejszych budowlach świata uczniowie skonstruowali z różnego rodzaju klocków wieżę Eiffla, piramidy, krzywą wieżę w Pizzie, dwie wieże Petronas Towers.
2. „Sztuka w bibliotece”
Uczniowie podczas wizyty w szkolnej bibliotece pod kierunkiem Pani Renaty Pysz oglądali książki związane ze sztuką . Szczegółowo zapoznali się z „Historią malarstwa polskiego” autorstwa Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej i Franciszka Stolaty.
Realizacja tych wyzwań dostarczyła uczniom wielu pozytywnych przeżyć, rozwinęła twórczą postawę dzieci, wzbogaciła ich wiedzę na temat technik plastycznych. Uczestnicy zajęć udoskonalili także swoje umiejętności konstrukcyjne, a przede wszystkim doświadczyli wielu radości, wspaniałej zabawy, a poprzez wspólną pracę wzmocnili relacje koleżeńskie w grupach.