OGÓLNOPOLSKI PROGRAM EDUKACYJNY „ZABAWA SZTUKĄ” ZREALIZOWANY!
W kwietniu dzieci z drugich klas uczęszczające do szkolnej świetlicy zrealizowały kolejne ciekawe i atrakcyjne propozycje zadań Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”. EKSPRESJONIZM ABSTRAKCYJNY to nurt w sztuce, według którego dzieła tworzy się w sposób spontaniczny, przypadkowy, czasami nieco gwałtowny. Artyści zwykle rozlewają farbę na płótno, rozpryskują ją i rozmazują przy użyciu pędzli, palców i innych nietypowych przyborów. Taką właśnie techniką uczniowie z żółtej grupy pod kierunkiem Pani Beaty Dudek wykonali kolejne zadanie projektowe, doświadczając podczas jego wykonywania niezapomnianych wrażeń i emocji. Malowanie abstrakcyjnego obrazu było dla każdego ucznia wspaniałą zabawą i wielkim, radosnym przeżyciem.
Kolejne zadanie projektowe pokazało, że matematyka i sztuka mają ze sobą wiele wspólnego. Aktywność plastyczna została w nim połączona z kodowaniem. Każde dziecko losowało karteczkę, na której zakodowano, ile elementów o określonych kształtach i w jakim kolorze należy namalować. Wylosowany kod dziecko malowało na brystolu. W ten sposób każdy uczeń tworzył fragment wspólnego, abstrakcyjnego obrazu. Dzieciom tak bardzo spodobał się sposób tworzenia tej pracy, że postanowiły jednocześnie malować na podstawie odczytywanego kodu swoje własne dzieło. Tym sposobem powstały prace indywidualne oraz wspólny ZAKODOWANY OBRAZ.
Uczniowie z czerwonej grupy pod kierunkiem Pani Marioli Plazy-Panewki również podjęli się wykonania bardzo ciekawych zadań. Dzieci wybierały jeden spośród trzech obrazów i tworzyły ODPOWIEDŹ NARYSOWANĄ do postawionego pytania. Obrazy i pytania, do których mali artyści rysowali odpowiedzi, to: „Portret Jeana Cocteau” Mojżesza Kislinga (Na co czeka mężczyzna?), „Mężczyzna w meloniku” Rene Megritte’a (Jak wygląda twarz tego mężczyzny?) oraz „Śpiący Mietek” Stanisława Wyspiańskiego (O czym śni chłopiec?).
Kolejne zadanie pt. DZIAŁAMY RAZEM polegało na wyjściu poza mury szkoły na plener artystyczny. Sprzyjająca pogoda i budząca się do życia przyroda dostarczyły dzieciom tematów do szkicowania i rysowania. Powstały prace przedstawiające najbliższe otoczenie szkoły – okoliczne budynki, ulice, samotne drzewa, park, szkolny ogródek. Praca artysty w plenerze okazała się być przyjemna, ale też wymagająca. Była dla dzieci ciekawym, pełnym wrażeń doświadczeniem artystycznym.
Wykonanie opisanych zadań zakończyło realizację projektu „Zabawa sztuką”. Był on bardzo ciekawy i bogaty w atrakcyjne dla dzieci propozycje. Dzięki niemu uczniowie rozwinęli swoje umiejętności i zdolności, nabyli wiedzę o różnych technikach plastycznych, ale przede wszystkim rozwinęli swoją kreatywność i twórcze myślenie, czerpiąc wielką radość z realizacji kolejnych, niebanalnych wyzwań.