CO SŁYCHAĆ W ŚWIETLICY? WRZESIEŃ I PAŹDZIERNIK
Witamy w świetlicy! Po wakacyjnej przerwie w naszej świetlicy znowu zagościł gwar i wesoła zabawa! Uczniowie bardzo chętnie po letnim odpoczynku powrócili do świetlicy, po wakacjach zostały im piękne wspomnienia, którymi dzielili się z wychowawcami oraz koleżankami i kolegami z grupy. W tym roku szkolnym powitaliśmy dzieci w ośmiu grupach świetlicowych. W pierwszych tygodniach nauki zorganizowaliśmy wiele zajęć integracyjnych, aby pomóc najmłodszym dzieciom dobrze się poczuć w nowym miejscu i nowej grupie rówieśniczej. Wrzesień rozpieszczał nas ciepłą, letnią pogodą, więc ten czas upłynął nam na grach i zabawach integracyjnych na boisku szkolnym i placu zabaw. Dzieci poznawały także zwyczaje i tradycje naszej świetlicy. Rozmawialiśmy na temat obowiązujących regulaminów, omówiliśmy zasady bezpieczeństwa, higieny, zdrowia, zasady zachowania i poruszania się po szkole i poza nią. Dużą radość sprawiały uczniom zajęcia na świeżym powietrzu, piłka nożna, zabawy ruchowe przy muzyce, zumba, zabawy podwórkowe, ale również zajęcia plastyczne, czytelnicze i konstrukcyjne.
15 września pierwszaki obchodziły w naszej świetlicy Dzień Kropki. Uczniowie z grupy srebrnej uczestniczyli w kreatywnych zabawach plastycznych pod hasłem „Wkręć się w kropki” oraz zabawach tanecznych „Zatańcz z kropką”. Dzieci z grupy pomarańczowej w ramach realizowanego projektu „Cztery pory roku” brały udział w zabawach ruchowo-plastycznych poprzedzonych zajęciami edukacyjnymi , na których poznały ideę i historię Dnia Kropki. Z kolorowych pomponów i kropek wykonały jesienne drzewa, a przy akompaniamencie muzyki pokonywały „kropkowe” wyzwania na wesołym torze przeszkód. W Dniu Jeża dzieci obejrzały film edukacyjny, a zdobyte wiadomości mogły wykorzystać w quizie oraz podczas wykonywania tematycznej pracy plastycznej.
W Dniu Uśmiechu „sreberka”, czyli pierwszaki ze srebrnej grupy, wykonały uśmiechnięte zakładki do książek oraz uczestniczyły w cyklu zabaw pod hasłem „Podaruj uśmiech”. Obchodziły też Dzień Jeża, poznały ciekawostki o życiu tego zwierzaka i wykonały prace plastyczne ze słonecznika i ziemniaków. W Dniu Drzewa powstała w tej grupie piękna zbiorowa praca przedstawiająca jesienne drzewo. Podczas Dnia Postaci z Bajek dzieci uczestniczyły w bajkowym kole fortuny, tworzyły portrety ulubionych bajkowych bohaterów. Grupa ta realizuje także Międzynarodowy Projekt edukacyjny „Dotknij, poczuj, zobacz”, którego celem jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego. W październiku zostały w ramach tego projektu przeprowadzone zajęcia z piankoliną. W ramach programu „Powtórka z dawnego podwórka – zabawy naszych dziadków” dzieci, korzystając z uroków złotej polskiej jesieni, podczas zabaw na świeżym powietrzu poznawały dawne zabawy podwórkowe. Były to: gra w gumę, ringo, szczur, gra w kamyki, klasy. Uczestniczyły także z zabawach tanecznych z okazji Dnia Chłopaka i Dnia Dziewczynki. Kreatywnie spędzały czas, tworząc „kasztaniaki” – zabawki z darów jesieni, podglądały sowę w jesiennym lesie, poznawały fascynujący świat nietoperzy oraz wykonywały dyniowe obrazki, wycinanki i jesienne dekoracje. Wszyscy uczniowie pierwszych klas uczestniczyli 29 września w zabawie integracyjnej pod hasłem „Balonowy zawrót głowy”, której celem było zintegrowanie i wzajemne poznanie się uczniów, zbudowanie pozytywnych relacji między dziećmi, wzmocnienie poczucia przynależności do grupy. Było głośno i radośnie, a dzieci bardzo miło wspominają to wydarzenie. Grupa pomarańczowa w ramach projektu „Gramy zmysłami” zrealizowała zajęcia sensoryczne, podczas których uczniowie uczestniczyli w zabawach dotykowych będących źródłem wielozmysłowego poznawania otaczającego świata. Dla dzieci były one nowym przeżyciem i ciekawym doświadczeniem.
Uczniowie trzecich klas z grupy żółtej i czerwonej w pierwszych dniach września aktywnie włączyli się w przygotowania do obchodów stulecia Naszej Szkoły. Przygotowali dwie piosenki, które w dniu 23 września pięknie zaprezentowali na scenie przed licznie zgromadzoną publicznością. Z ich prac plastycznych powstała także wystawa prezentująca artystyczny dorobek naszej świetlicy. Czas spędzony na świeżym powietrzu był dla trzecioklasistów doskonałą okazją do zadbania o los zwierząt zimą – dzieci z zapałem przez kilka tygodni zbierały w szkolnym ogrodzie żołędzie, które zostały przekazane nadleśnictwu. Uczniowie trzecich klas systematycznie doskonalą swoje umiejętności gry w szachy. Chętnie korzystają z wiedzy swoich starszych kolegów, pod okiem których ćwiczą tę strategiczną grę. Świetlicę często odwiedzają absolwenci Naszej Szkoły – Kacper Kukla, Kacper Sajdak oraz obecna uczennica Magda Grzesiowska – z ich pomocą nasi wychowankowie poznają tajemnice taktyki szachowej.
Uczniowie trzecich klas zapoczątkowali swój udział w projekcie edukacyjnym Uniwersytetu Dzieci. Grupa żółta realizuje projekt „Superbohaterzy nauki. Dokąd może zaprowadzić nas ciekawość?”. W ramach pierwszych zajęć dzieci konstruowały w grupach „jajkodrom”, czyli bezpieczne lądowisko dla surowego jajka. Uczniowie pracowali w grupach, poznali korzyści płynące ze współdziałania i wykorzystywania wielu pomysłów dla osiągnięcia zamierzonego celu. Grupa czerwona uczestniczy w projekcie „Uczeń w sieci. Jak mądrze korzystać z internetu?”, którego celem jest bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie przez dzieci z zasobów internetu. Obie grupy kontynuują także zajęcia w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”.
Zapowiada się bardzo pracowity i pełen ciekawych wyzwań rok szkolny!