CO SŁYCHAĆ W ŚWIETLICY? STYCZEŃ, LUTY I MARZEC 2022
Ostatnie zimowe miesiące minęły w naszej świetlicy pod znakiem wytężonej pracy. Troszkę odpoczęliśmy w czasie ferii, które dodały nam siły i ochoty do pracy i zabawy. Przed feriami, w styczniu, nasze zajęcia zdominowały tematy związane z zimą, co zostało udokumentowane na naszej świetlicowej gazetce w formie licznych prac plastycznych. Zagościły na niej wyklejane bałwanki, malowane farbami zimowe krajobrazy, rysowane z wielką starannością i pomysłowością kolorowe czapeczki i szaliki. Nasi kochani Dziadkowie i Babcie z okazji swojego święta zostali obdarowani pięknymi laurkami wykonanymi techniką collage'u. Pilnie śledziliśmy także zimową olimpiadę, odkrywając tajniki nieznanych nam sportów zimowych (np. carlingu). Poznawaliśmy je poprzez prezentacje, kalambury i zgadywanki. Wielką przyjemność sprawiały dzieciom ćwiczenia kondycyjne w szkolnej auli, liczne konkursy sprawnościowe i rozgrywki drużynowe w dwa ognie czy hokeja. Po powrocie z ferii dzieci poznawały historię naszego miasta. Powstały piękne prace przedstawiające historyczne kamienice i uliczki naszej miejscowości oraz zespołowy projekt wymarzonej ulicy. Uczennice – Zosia Romik i Julka Włodarczyk – wzięły udział w konkursie „Zabytki Bielska- -Białej”, a Emilka Gołębiowska zdobyła III miejsce w konkursie „Kocie sprawy” zorganizowanym przez Dom Kultury w Wapienicy.
Nauczyciele na zajęciach realizowali różnorodne projekty edukacyjne. W oparciu o scenariusze z projektu Uniwersytet Dzieci prowadzono zajęcia poruszające różnorodne tematy, m.in. dlaczego każdy z nas jest inny, jak powstają języki i skąd się biorą imiona. Dzieci poznały także zasady kodowania bez komputera.
W ramach projektu „Razem wygrajmy wrażliwość”, którego celem jest uczenie tolerancji, przełamywania stereotypów i oswajania z odmiennością z okazji „Dnia Kolorowej Skarpetki” (symbol niedopasowania, z jakim borykają się osoby z zespołem Downa) 21 marca dzieci z pierwszych klas solidarnie ubrały kolorowe skarpetki nie do pary. Wykonały kolorowe skarpetki w ramach zajęć plastycznych, przygotowały piosenkę oraz wesoły taniec, który nagrały dla Kasi chorej na zespół Downa. Podsumowaniem tego projektu było wysłanie filmiku i upominku dla Kasi. Z kolei w ramach projektu „Zabawa ze sztuką” odbyły się zajęcia:
- „Sztuka ekspresji – ruch, taniec, śpiew, zabawa kształtem i formą połączona ze stymulacja wielozmysłową”. W ramach tych zajęć dzieci mogły wyrazić swoje uczucia, poczuć zmiany rytmu, nastroju przy muzyce klasycznej z różnymi rekwizytami (plastikowe pałeczki, bum bum rurki, kolorowe szarfy, hula-hoop, pompony). W czasie tych zajęć było dużo radości, ale również refleksji, co pozwoliło dzieciom na odkrywanie siebie i rozwijanie wyobraźni muzycznej.
- „Edukacja przez ruch D. Dziamskiej – kropki, kreski, owale, fale i spirale”. W ramach tych zajęć dzieci mogły pokazać rytm, nastrój muzyczny, tempo poprzez rysowanie. Dzieci mogły same odczuć, jak utwory muzyczne wpływają na ich nastój w czasie rysowania. Podsumowaniem zajęć były prace plastyczne wykonane ze spiral, fal itp. wykonywane do słuchanej do muzyki.
- „Sudoku z Władysławem Ślewińskim”. Sudoku to bardzo popularna gra, która rozwija logiczne myślenie. Zabawa ze sztuką połączyła grę i dzieła sztuki znanego polskiego malarza. Po prezentacji obrazów W. Ślewińskiego dzieci stworzyły grę sudoku z miniatur obrazów tego artysty.
21 marca, przyłączając się do szkolnej akcji, powitaliśmy w świetlicy wiosnę. Dzieci wykonały kwiaty i kwieciste opaski, a pierwszy dzień wiosny uczciliśmy zabawami, wiosennymi zagadkami i konkursem o zdrowym odżywianiu. Naszą gazetkę ozdobiły krokusy, przebiśniegi, bazie i inne symbole tej długo wyczekiwanej pory roku.