CO SŁYCHAĆ W ŚWIETLICY? MARZEC I KWIECIEŃ
Marzec i kwiecień to dla brązowej grupy miesiące spotkań z Hansem Christianem Andersenem, gdyż 2 kwietnia był dniem urodzin pisarza. Jest on też obchodzony jako Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. W każdą środę grupa realizowała zajęcia czytelnicze. W marcu dzieci słuchały baśniowej biografii Andersena pt. „W poszukiwaniu szczęścia” Wioletty Piaseckiej. Aby lepiej zapamiętać ważne i ciekawe wydarzenia z życia baśniopisarza, wspólnie notowały je w formie mapy myśli. Było to przygotowanie do lepszego zrozumienia wybranych baśni Andersena, które poznali na zajęciach pn. „Kwiecień z Andersenem”. Do wysłuchanych baśni („Stokrotka”, „Imbryk”, „Dzikie łabędzie”) dzieci wykonały prace plastyczne, a uzupełniając niedokończone zdania, sprawdziły swoje zrozumienie wysłuchanych utworów. Stałym punktem środowych spotkań były zajęcia wyciszające przy odpowiednio dobranej muzyce. Sprzyjająca aura pozwoliła na zajęcia ruchowe na boisku szkolnym i placu zabaw.
Grupa niebieska przygotowywała się do Świąt Wielkanocnych poprzez wykonanie pracy – wielkanocnego jajka. Uczniowie poznali także zwyczaje wielkanocne, symbolikę poszczególnych elementów w koszyczku wielkanocnym. Wykonali ponadto pracę plastyczną z okazji Dnia Ziemi i Święta Narodowego Trzeciego Maja. Grupa ta realizuje projekt „Europa i ja”, w ramach którego poznawała znanych Czechów, takich jak Václav Havel czy Helena Vondráčková. Dzieci wykonały także pocztówkę z Bielska jako kolejne zadanie projektu.
W marcu w grupie zielonej udało się przede wszystkim sfinalizować dotychczasowe działania teatralne. Z okazji Światowego Dnia Teatru uczniowie zaprezentowali przedstawienie dla pozostałych grup świetlicowych (https://photos.app.goo.gl/qXY75GTPKxqL65QX7). Dzieci wykonały wiele kreatywnych prac plastycznych, m.in. żabki z papieru i bibuły, kwiatowe laurki na Dzień Kobiet oraz pandy – pacynki z torebek śniadaniowych. Podczas zajęć rozmawiały o emocjach i o sposobach ich wyrażania. Pojawiła się też tematyka wielkanocna – dzieci przypomniały sobie wiadomości o tradycjach i symbolach świątecznych. Przy tej okazji powstały wesołe zawieszki – papierowe jajka malowane bibułą i ozdoby ze styropianowych jajek. Z kolei w kwietniu przyszedł czas na tematy wiosenne. W trakcie prac w podgrupach uczniowie wykonali wiosenne drzewa oraz portrety wiosny. Rozmawiali o zdrowym stylu życia i tworzyli piramidy zdrowego żywienia. Powstało wiele ciekawych prac plastycznych, np. ptaki z kartonu i portrety 3D. Sporo radości sprawiły dzieciom zajęcia o ekologii, podczas których powstały plakaty pt. „Jak być eko?” oraz śmiecioludki według własnych pomysłów.
Marzec i kwiecień pracowicie minęły też w grupie pomarańczowej. Uczniowie kontynuowali realizację projektu „Cztery pory roku”, w ramach którego wykonali z płatków kosmetycznych i bibuły prace plastyczne „Przebiśniegi” i „Forsycje”. W marcu w każdy poniedziałek odbywały się w tej grupie „Potyczki warcabowe”. Zwycięzcy otrzymali dyplomy i drobne upominki. Galerię naszych prac ozdobił piękny plakat przedstawiający żabki, który był efektem obchodów Dnia Żaby w tej grupie. Z kolei w „Dzień Teatru” grupę pomarańczową odwiedziły dwa smoki, które przygotowały dla dzieci krótkie przedstawienie. Po jego obejrzeniu dzieci mogły spróbować swoich sił aktorskich, bawiąc się pacynkami. Uczniowie wykonali także kolejne zadania projektu „Gramy zmysłami”. Tworzyli sensoryczną pisankę z różnych rodzajów makaronów oraz uczestniczyli w zajęciach „Dźwięki wokół nas”, podczas których doskonaliły swój zmysł słuchu poprzez reagowanie, identyfikowanie i lokalizowanie różnego rodzaju dźwięków z otoczenia. Grupa pomarańczowa nie zapomniała także o Dniu Ziemi i majowych świętach. Z tej okazji powstały prace plastyczne „Kwiaty” oraz „Orzeł biały” wykonane techniką origami. Dzieci z tej grupy uświetniły również świetlicowe święto tańca, przygotowując układ taneczny „Poleczka” oraz utwór muzyczny zagrany na drewnianych pałeczkach w przerwie konkursu.
Od października 2023 roku grupa srebrna brała udział w ogólnopolskim projekcie wymiany pocztówkowej, która zakończyła się w kwietniu. Akcja polegała na wysyłaniu kartek pocztowych z pozdrowieniami i ilustracjami narysowanymi przez dzieci ze świetlicy. Miała ona na celu promocję miasta Bielska-Białej, jak również poznanie różnych zakątków Polski poprzez otrzymywanie pocztówek zwrotnych. Akcja ta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem i aktywnością uczestników z różnych regionów Polski. W ramach wymiany dzieci odebrały pocztówki z Bydgoszczy, Łodzi, Wrocławia, Tychów, Zakopanego, Ożarowa, Rucianego Nidy, Piotrkowa Trybunalskiego, Zamościa, Kadzidła, Olesna, Brańskiej Wyżnej, Prażmowa, Słupska oraz wysłały kilkadziesiąt pocztówek, które przyczyniły się do promocji naszego miasta oraz integracji miłośników korespondencji pocztówkowej. W ramach realizacji Ogólnopolskiego Projektu „Kreatywne Dni Nietypowe” dzieci w grupie srebrnej obchodziły Dzień Czekolady, tworząc czekoladowe obrazy z andrutów, Dzień Tęczy, wykonując solne malowanki oraz Dzień Wody, podczas którego powstały przepiękne foliowe akwaria z wymalowanymi mieszkańcami podwodnego świata. Kolejne zadanie Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Dotknij, poczuj, zobacz” polegało na eksperymentowaniu z cieczą nienewtonowską, tworzeniu naturalnych slimów oraz eksperymentowaniu z kolorami w celu uzyskania efektu tęczy. W grupie srebrnej podczas zajęć na świeżym powietrzu dzieci uczestniczyły w reaktywacji zabaw podwórkowych, takich jak przeciąganie liny, różne odmiany berka czy kalambury pokazywane. Ponadto odbyły się w tej grupie zajęcia „Na niebiesko dla autyzmu”, obchody Dnia Kobiet i Dnia Chłopaka, zabawy kreatywne „Zrób to sam”, tworzenie wielkanocnych ozdób z materiałów recyklingowych. Z okazji Dnia Ziemi dzieci wykonały ekozabawki, a przygotowując się do pokazów tanecznych, ćwiczyły belgijkę – taniec integracyjny.
Uczniowie z klas trzecich w marcu i kwietniu realizowali kolejne zadania Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Zabawa sztuką”. Najwięcej radości sprawiło dzieciom zadanie pt. „Pokaz mody gazetowej”, które polegało na zaprojektowaniu i wykonaniu stroju z gazety. Inspiracją do projektów były dzieła Pabla Picassa i Fridy Kahlo. Dzieci mocno zaangażowały się w wymyślanie strojów, a modele i modelki z dumą prezentowali efekty pracy poszczególnych grup w pokazie „nietypowej” mody. Następne zadanie polegało na tworzeniu z materiałów nadających się do recyclingu kopii obrazów „Głowa czytającej kobiety” oraz „Mandoliny i gitary” Pabla Picassa. W efekcie kreatywnych działań dzieci powstały prawdziwe „ekologiczne” dzieła sztuki. Nawiązywały one także do kolejnego cyklu zajęć związanych z Dniem Ziemi poruszających tematy związane z ochroną jej zasobów, min. wody. Uczniowie wykonali szereg prac plastycznych i plakatów zachęcających do dbania o przyszłość naszej planety pod hasłem „Ziemia naszym skarbem”. Poza działalnością plastyczną uczniowie trzecich klas spędzili czas na ulubionych przez nich zajęciach – sportowych zabawach w szkolnej auli. Odbywały się zacięte rozgrywki międzygrupowe w dwa ognie i zbijaka. Dzieci doskonaliły swoją sprawność fizyczną w konkursach sprawnościowych. Poznały także kolejne zabawy z „dawnego podwórka”, tj. grę w gumę, klasy oraz rzutki. Uczestniczyły również w kolejnych zajęciach w ramach programu „Uczeń w sieci”.
Wychowankowie z grupy fioletowej kontynuowali swoją przygodę z językiem angielskim, ucząc się wierszyków i piosenek. Poprzez zabawowe karty pracy powtarzali i ćwiczyli słownictwo. Wspólnie stworzyli plakaty z okazji Dnia Bezdomnych Zwierząt i Dnia Ziemi. Podczas zajęć dzieci doskonaliły swoje umiejętności gry w szachy i warcaby oraz tworzyły budowle przestrzenne z klocków. Wykonały także prace plastyczne, kreatywnie wykorzystując odpady nadające się do recyklingu.
26 kwietnia w naszej świetlicy miało miejsce niezwykłe, roztańczone wydarzenie – Konkurs Taneczny „Just dance” . To wyjątkowa impreza była okazją do prezentacji talentów tanecznych uczniów uczęszczających do szkolnej świetlicy, a także momentem integracji społeczności szkolnej. Towarzyszyła mu niesamowita, pełna pozytywnej energii i entuzjazmu atmosfera. Laureaci konkursu otrzymali dyplomy i upominki.
W marcu ogłoszono także wyniki Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Na Szczycie im. Mietka Krzaka”, który jest przeglądem twórczości amatorskiej tematycznie związanej z Beskidami. Nasi wychowankowie zostali laureatami tego konkursu! Nagrody zdobyli: Wiktor Tyrna – I miejsce w kategorii rysunek, Julia Kucia – I miejsce w kategorii wyklejanka oraz Hania Tatara – wyróżnienie w kategorii wyklejanka. Gratulujemy! Uczniów do konkursu przygotowała Pani Mariola Plaza-Panewka i Pani Aleksandra Jasińska.