Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

CO SŁYCHAĆ W ŚWIETLICY? LISTOPAD I GRUDZIEŃ 2024

19-01-2025 19:13 świetlica

Ostatnie dwa miesiące roku to w naszej świetlicy bardzo pracowity czas, wypełniony wieloma ciekawymi działaniami.
W listopadzie grupa srebrna podczas zajęć świetlicowych kontynuowała tematy jesienne. Pamiętaliśmy o listopadowych świętach. W kąciku origami pojawiły się nowe motywy – np. papierowe serce oraz miś z okazji Dnia Misia. Rozmawialiśmy o tolerancji i prawach dziecka – w efekcie powstały plakaty. Z okazji Tygodnia Życzliwości przygotowaliśmy kartki oraz gazetkę na Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. Na koniec miesiąca udało nam się zorganizować taneczną zabawę andrzejkową z wróżbami. W grudniu zajęły nas przygotowania do świąt Bożego Narodzenia. Na początek tworzyliśmy kartki świąteczne. W kąciku origami pojawiły się św. Mikołaj oraz choinka. W ramach projektu „OCALIĆ GWIAZDKĘ” zrealizowaliśmy wiele świątecznych wyzwań, żeby przekonać Grincha do Bożego Narodzenia. Przez cały miesiąc utrwalaliśmy ortografię w ramach ADWENTOWEGO KALENDARZA ORTOGRAFICZNEGO. Zorganizowaliśmy mikołajki w naszej grupie, przypomnieliśmy bożonarodzeniowe tradycje i zwyczaje, śpiewaliśmy kolędy i pastorałki oraz stworzyliśmy choinkowe ozdoby i świąteczne dekoracje – choinki z kartonu i włóczki, zawieszki bombki ze styropianu oraz aniołki z papierowych wytłaczanek.
Grupa Brązowa w listopadzie poznała tradycje andrzejkowe oraz uczestniczyła we wspólnej zabawie z innymi  grupami. W ramach realizacji projektu Uniwersytetu Dzieci w Klasie świetnie radziła sobie z zadaniami integrującymi i pobudzającymi do kreatywności. W grudniu dzieci przygotowywały różnorodne ozdoby choinkowe, wielkoformatowy kolaż przedstawiający św. Mikołaja oraz zaprojektowały świąteczną autorską grę planszową, w którą z ochotą gra cała grupa.
Najważniejsze wydarzenia z ostatnich dwóch miesięcy w grupie fioletowej zaczęliśmy od dnia Postaci z bajek. Były zagadki, projekcja filmu, każdy mógł opowiedzieć o swojej ulubionej postaci. Dowiedzieliśmy się jak powstaje książka, obejrzeliśmy różne jej rodzaje, z czego się składa, gdzie można kupić albo wypożyczyć książkę, jak o nią dbać. Stworzyliśmy swoją własną książeczkę oraz zakładkę metodą origami. Był również turniej "Jaka to melodia ?- melodie z bajek". W ostatnim czasie próbowaliśmy pobawić się w świecie emocji. Określaliśmy co sprawia nam radość, co powoduje smutek, jakie emocje odbieramy jako te pozytywne, jakie te mniej. Nazywaliśmy emocje na przykładowych obrazkach. Przy okazji porozmawialiśmy o życzliwości  i zwrotach grzecznościowych. Wspólnie kolorowaliśmy plakat na Dzień Życzliwości.
W związku ze świętem 11 listopada obejrzeliśmy film o symbolach narodowych, porozmawialiśmy o nich, wysłuchaliśmy hymnu i wykonaliśmy pracę plastyczną - orła białego. Był też Dzień pluszowego misia - poznaliśmy jego historię oraz narysowaliśmy nasze ukochane misie. Andrzejki, Barbórka, Mikołajki oraz Święta Bożego Narodzenia były okazją do poznania polskich tradycji. Odbył się bal Andrzejkowy z wróżbami i zabawami, dzieci były pięknie przebrane. Dowiedzieliśmy się co to Barbórka, kto jest patronem górników, porozmawialiśmy na czym polega ciężka praca górnika i wykonaliśmy samodzielnie czapki górników.  W oczekiwaniu na Mikołaja napisaliśmy do niego list, wykonaliśmy jego podobiznę ale i poznaliśmy historię. Grudzień to był magiczny czas oczekiwania na święta, wykonywania ozdób świątecznych, makiety wioski elfów, kartek, choinek, dekorowania ciasteczek, śpiewania kolęd i poznawania tradycji świątecznych. Oprócz tego było mnóstwo gier, quizów i zabaw ruchowych.
W miesiącu listopadzie i grudniu działania w grupie zielonej ukierunkowane zostały na przygotowaniach do świąt Bożego Narodzenia a także na  celebrowaniu świąt nietypowych (Dzień Misia) oraz Andrzejek i Barbórki. 
Skupiliśmy się podczas jesiennej szarugi na zajęciach plastycznych: dekoracjach świątecznych, kolorowanek Mandala, wykonaliśmy pracę plastyczną na Dzień Misia oraz portret górnika z okazji Barbórki. Zabawa Andrzejkowa upłynęła pod znakiem licznych wróżb, którym towarzyszyło dzieciom mnóstwo radości oraz zajęć ruchowych z elementami rywalizacji. Dzieci uczyły się także rysować zwierzęta przy pomocy odrysowanych rąk: udało nam się wykonać ryby, żyrafy, dinozaury.
Rozpoczęliśmy także edukację przyrodniczą, uczestnicząc w kilku lekcjach z projektu „Dlaczego kości są twarde”. Zajęcia organizowane są w formie warsztatu z ukierunkowaniem na aktywność dzieci przy wykorzystaniu filmów edukacyjnych. W ramach relaksu grupa zielona korzystała z bajkoterapii oraz zabaw relaksacyjnych. W listopadzie i w grudniu dzieci ćwiczyły kolędy i pastorałki oraz stworzyły grupowy plakat z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka. 
W listopadzie w grupie różowej dominował temat jesienno- zimowy. Rozmawialiśmy o emocjach. Dzieci mogły je wyrazić w pracy plastycznej. Ponadto omawialiśmy sposoby kultywowania pamięci o zmarłych oraz nietypowe obchody tego święta w różnych miejscach na świecie. Podczas zabawy andrzejkowej było mnóstwo tradycyjnych wróżb i konkursów. W grudniu prace plastyczne zdominowała tematyka świąteczna. Dzieci wykonały wspólną pracę pt. "Zimowa lista wyzwań", robiły również ozdoby świąteczne takie jak: bombki, choinki trójwymiarowe, kolorowe łańcuchy. Zrobiły także wspólnie ekologiczną choinkę i namalowały potrawy wigilijne. W piątki dzieci bawiły się sportowo w szkolnej auli. Czas upłynął nam w atmosferze zbliżających się świąt Bożego Narodzenia.
W grupie niebieskiej listopad minął na realizacji cyklu zajęć pod nazwą „Moja Polska”. Dzieci zastanawiały się nad kwestią: co to znaczy być Polką/Polakiem, poznały niektóre fakty z historii Polski. Aby lepiej zrozumieć znaczenie Święta 11 Listopada, wysłuchały mało znanej legendy „O synach Jarla Eryka” mówiącej o powstaniu dawnego państwa polskiego, dowiedziały się, że Polska miała kilka stolic, oglądały najpiękniejsze zabytki rozsiane po całym kraju, a także poznały nazwiska wielkich Polek i Polaków, tych z dawnych czasów jak i współczesnych. Podsumowaniem zajęć było wspólne wykonanie wielkiego lapbooka. W deszczowym grudniu uczniowie po wysłuchaniu piosenki pt. „W czasie deszczu dzieci się nudzą” z repertuaru Kabaretu Starszych Panów, wymyślali różne sposoby na nudę i wypisywali je na specjalnych „receptach na nudę”. W oczekiwaniu na Święta Bożego Narodzenia dzieci zastanawiały się nad problemem: na czym polega magia świąt? Pomogło im w tym wysłuchanie książki „ŚwiĄty Mikołaj” Agnieszki Tyszki.
W grupie pomarańczowej listopad i grudzień to był bardzo pracowity czas. 5 listopada z okazji Dnia Postaci z Bajek dzieci wzięły udział w konkursie wiedzy o bajkach, w którym zwyciężyła Karina Brudniak, otrzymując drobny upominek. W ramach zajęć plastycznych uczniowie wykonali pacynki bohaterów bajek, a następnie odegrali z ich udziałem scenki teatralne, ciesząc się świetna zabawą. W ramach projektu „Poznaje dźwięki” dzieci poznały dawny instrument strunowy – lirę. Obejrzały film edukacyjny, wysłuchały utworów granych na lirze, a podczas zajęć plastycznych wykonały modele tego instrumentu. Dzień Myszki Miki uczniowie obchodzili 18 listopada. Podczas zajęć dzieci poznały historię powstania Myszki Miki - jednej z najbardziej rozpoznawalnych ikon Disneya, obejrzały film edukacyjny jak powstawała i zmieniała się Myszka Miki na przestrzeni lat, czytały książeczki o jej przygodach, układały rozsypankę historyczną porządkując fakty na temat postaci. Na zakończenie stworzyły plakat z rysem historycznym Myszki Miki. Z okazji Dnia Życzliwości grupa pomarańczowa nagrała piosenkę „Przyjaciele”, którą można obejrzeć tutaj: https://tiny.pl/71y2j0zh . 20 listopada zaprezentowała ją podczas apelu dla klas I -III. Dzieci stworzyły również plakat promujący życzliwość i wzajemną pomoc. Wzięty również udział w zabawie integracyjnej „Ja, Ty, My, Wszyscy”. Był to dzień pełen radości i pozytywnej energii.
25 listopada z okazji Dnia Misia dzieci z grupy pomarańczowej miały okazję zaprezentować swoje ulubione pluszaki. Wzięły udział w zabawie przy muzyce ze swoimi przytulankami oraz wykonały obrazki z plasteliny i figurki ulubionych Misiaków. To był radosny i bardzo twórczy dzień.
28 listopada dzieci wzięły udział w zajęciach „Andrzejkowe czary – mary”. W magicznej atmosferze i magicznych czarodziejskich czapkach przygotowanych w czasie zajęć plastycznych dzieci wróżyły, tańczyły oraz uczestniczyły w różnych konkursach i zabawach. Było dużo śmiechu, żartów i dobrej zabawy.
Jak w każdej grupie grudzień upłynął w atmosferze świątecznych przygotowań. W ramach projektu „Poznaję dźwięki” dzieci uczyły się zimowej piosenki „Tup, tup, tup po śniegu” wraz z choreografią. Zajęcia te pozwoliły połączyć muzykę z ruchem, rozwijając kreatywność rytmiczną.
Grupa pomarańczowa nagrała także świąteczny filmik https://tiny.pl/tkcthb04 nad którym pracowała cały grudzień, wykorzystując piosenki, które ćwiczyła podczas zajęć muzycznych jak również świąteczne prace plastyczne. To była wyjątkowa okazja, by poczuć magię świąt.
W grupie tej odbyły się również dwa konkursy: wiedzy o Bożym Narodzeniu oraz konkurs śpiewania kolęd. W obu konkursach zwyciężyła Karina Brudniak, która otrzymała nagrody. Gratulujemy!
Grupa żółta i czerwona kontynuowała realizację Ogólnopolskiego Programu „Mogę być kim chcę”.
Dzieci poprzez filmy edukacyjne, scenki rodzajowe oraz zajęcia praktyczne poznawały wybrane zawody. W listopadzie uczniowie poznali zawód lekarza, pielęgniarki i ratownika medycznego. Wiele radości sprawiła dzieciom możliwość przebrania się w prawdziwe fartuchy medyczne i wysłuchanie rytmu swego serca przez profesjonalny stetoskop. Poznając zawód farmera uczniowie oglądali filmy obrazujące pracę na farmie, słuchali głosów zwierząt oraz budowali zagrody dla zwierząt hodowlanych. Własnoręczne tworzenie bransoletek z kolorowych koralików oraz poznanie procesu tworzenia wybranych rodzajów biżuterii było wstępem do poznawania zawodu jubilera. Wizyta w pracowni Pana Konserwatora przybliżyła uczniom pracę osób odpowiedzialnych za prawidłowe funkcjonowanie wszelkich urządzeń w szkole. Z kolei poznanie procesu tworzenia filmu animowanego i wykonanie własnej „poklatkowej” książeczki uświadomiło dzieciom długi i żmudny proces powstawania ich ulubionych filmów i charakter pracy osób wykonujących zawód animatora. Realizowany program obejmuje także poznanie różnych rodzajów hobby i aktywności fizycznej. W listopadzie dzieci zapoznały się z pojęciem „numizmatyka” i oglądały kolekcję starych monet i banknotów. Obchodząc Międzynarodowy Dzień Piłkarza uczniowie rozegrali zacięty międzygrupowy mecz piłki nożnej. Poprzedziły go rzetelne przygotowania kibiców– każda grupa wykonała plakaty dopingujące swoich zawodników. W pojedynku zwycięstwo wywalczyła grupa czerwona...Uczniowie grupy żółtej i czerwonej uczestniczyli także w cyklu zajęć „Bezpieczny internet”. W tygodniu poprzedzającym Światowy Dzień Życzliwości obchodzony 21 listopada w grupach tych działała „Poczta Życzliwości”. Do kolorowej skrzyneczki można było wrzucić dobre wiadomości do każdej osoby, a otrzymane liściki sprawiły ogromną przyjemność każdemu dziecku, ponieważ zawierały tylko dobre, życzliwe informacje. Podczas tygodnia życzliwości uczniowie uczestniczyli w zajęciach wzmacniających postawy oparte na tolerancji i uprzejmości wobec innych, na bazie których powstał „Kodeks życzliwości”. Obchodziliśmy również „Dzień Praw Dziecka”. Tradycją naszej świetlicy jest również organizowanie Andrzejek. W tym roku z tej okazji także zorganizowaliśmy naszym wychowankom atrakcyjne zajęcia. Podczas popołudnia z wróżbami uczniowie klas III poznali  zwyczaje związane z tym dniem oraz wzięli udział w zabawie pełnej wróżb, konkursów i tanecznych animacji. W listopadzie dzieci z obu tych grup poznawały kolejne zabawy w ramach programu „Powtórka z dawnego podwórka”. Były to głównie gry z wykorzystaniem kartki i ołówka (Słówka, Mosty,Wąż wyrazowy, Formuła, Statki itp.).
Późna jesień dostarczyła nam wielu inspiracji do wykonania prac doskonalących różne techniki plastyczne, czego efektem były zmieniające się systematycznie wystawy na naszej gazetce.
Jak co roku, wyjątkowym i bardzo radosnym miesiącem jest w naszej świetlicy grudzień, który upływa nam zawsze w atmosferze przygotowań do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Jak każdego roku naszą gazetkę zdobiły choinki, aniołki, bombki, Mikołaje i plakaty ze świątecznymi życzeniami dla całej szkolnej społeczności.
Gratulacje należą się laureatom świetlicowego konkursu „Jesienne krajobrazy”. W konkursie plastycznym, który został rozstrzygnięty na początku grudnia wyróżniono prace Hani Gluzy, Dorotki Korzus, Michała Komędery, Karola Figuly (uczniowie klas I), Lilki Kwiatkowskiej, Oli Janeczek (uczennice klas II) oraz Zosi Tatary, Nadii Romik, Emilki Pochy i Mileny Hałas (uczennice klas III).