Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

CO NOWEGO W ŚWIETLICY? MAJ I CZERWIEC 2025

26-06-2025 8:13 świetlica

Maj i czerwiec w grupie Pomarańczowej upłynęły pod znakiem sztuki, muzyki i ruchu. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach realizowanych w ramach projektu „Uniwersytet Dzieci”, podejmując ciekawe tematy z zakresu kultury i twórczego wyrażania siebie.
W ramach zajęć „Dlaczego odwiedzamy muzea i galerie sztuki?”, uczniowie dowiedzieli się, czym różni się muzeum od galerii, obejrzeli film edukacyjny oraz slajdy z dziełami sztuki, a także odbyli wirtualny spacer po Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej (Zamek Sułkowskich).
W kolejnym temacie „Sztuka – skąd artyści czerpią inspiracje?”, dzieci odkrywały świat ilustracji w książkach. Po obejrzeniu filmu „Jak powstają ilustracje do bajek”, tworzyły rysunki z przypadkowych „bazgrołów”, co sprawiło im dużo radości. Na zakończenie, w grupach tworzyły własne ilustracje do przeczytanego opowiadania.
W ramach zajęć „Czy portret może pachnieć?”, dzieci obejrzały film o autoportretach i stworzyły własne prace, do których dobierały zapachy – olejki, przyprawy lub perfumy – kojarzące się z emocjami zawartymi w rysunku. Ćwiczenie to pobudziło wyobraźnię i było ciekawym połączeniem sztuki wizualnej z sensoryką.
Kolejne spotkanie, „Czy rzeźba może powstać z muzyki?”, połączyło plastykę z muzyką. Dzieci, słuchając utworów klasycznych, tworzyły przestrzenne rzeźby, inspirując się emocjami wywołanymi przez dźwięki.
W okresie wiosennym odbyły się również muzyczne zajęcia relaksacyjne, podczas których dzieci improwizowały ruchem do muzyki klasycznej i interpretowały nastroje muzyczne za pomocą gestów i tańca. Zwieńczeniem tych działań był quiz muzyczny w ramach podsumowania projektu „Poznaję dźwięki”. Uczestnicy rozpoznawali instrumenty po dźwięku i obrazie, a najlepsi zostali nagrodzeni.
Nie zabrakło również quizu wiosennego, który był okazją do zabawy i utrwalenia wiedzy o porze roku – wiośnie. Dzieci z entuzjazmem rozwiązywały zagadki przyrodnicze i odpowiadały na  pytania dotyczące wiosennych zjawisk i zwierząt.
Szczególnym wydarzeniem w tym okresie była „Przedszkoliada” (28.05.2025), impreza środowiskowa z udziałem dzieci z okolicznych przedszkoli. Grupa pomarańczowa zaprezentowała przygotowany na zajęciach świetlicowych występ artystyczny z piosenkami i tańcem, który spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem.
W czasie słonecznej pogody grupa aktywnie uczestniczyła w rekreacyjnych zajęciach ruchowych na świeżym powietrzu, które promowały zdrowy styl życia i integrację. Dzieci brały udział w grach zespołowych, ćwiczeniach ogólnorozwojowych, biegach terenowych oraz zabawach z piłkami i elementami relaksacyjnymi.
Zajęcia świetlicowe w maju i czerwcu były dla dzieci nie tylko czasem nauki i odkrywania sztuki, ale również przestrzenią do twórczego wyrażania siebie, zabawy i budowania relacji w grupie.
W maju dzieci z grupy Srebrnej przygotowały "Kartki dla Polski" z okazji patriotycznych świąt majowych. Na gazetce zawisły portrety naszych rodzin, a dla ukochanych mam zrobiliśmy laurki z kuponami na pomysły na wolne chwile. Uczniowie w grupach tworzyli prace plastyczne na Dzień Pszczoły. W ramach realizowanego projektu edukacyjnego Uniwersytetu Dzieci wykonaliśmy instrumenty strunowe. Na koniec miesiąca sreberka wspólnie z kolegami z grupy żółtej uczestniczyły w zajęciach otwartych "Odkrywamy Układ Słoneczny". W czerwcu udało nam się zamknąć prace nad projektem edukacyjnym  pt. "Muzyka. Do czego inspirują nas dźwięki?" - stworzyliśmy recyklingowe bębenki chińskie i kastaniety, a w efekcie zdobyliśmy "Dyplom uczestnictwa w projekcie" zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci dla naszej grupy. Do kącika origami trafiły kolorowe lody z papieru.
Dla grupy Różowej maj w świetlicy był miesiącem pełnym kreatywności, uśmiechu i ważnych odkryć! Dzieci  nie tylko świetnie się bawiły, ale też w przystępny sposób poznały historię i znaczenie  wszystkich świąt majowych. Wykonały piękne prace patriotyczne, w których z dumą wykorzystały barwy narodowe: biel i czerwień. Dzień Pszczoły dał okazję do poznania fascynującego świata pszczół. Dzieci z grupy Różowej poprzez zajęcia kreatywno-edukacyjne mogły spojrzeć na pszczoły z ciekawością i szacunkiem. Przy okazji wykonały piękne prace plastyczne z wykorzystaniem różnych materiałów. Z okazji Dnia Matki w świetlicy zrobiło się wyjątkowo uroczyście! Dzieci z ogromnym zaangażowaniem tworzyły piękne, serdeczne prezenty dla swoich mam. Była to doskonała okazja by porozmawiać o roli mamy w naszym życiu. Dzieci dzieliły się zabawnymi i ciepłymi wspomnieniami związanymi z ich mamami. Czerwiec upłynął grupie różowej w dużej mierze na ruchowej aktywności na świeżym powietrzu. Dzieci korzystały z każdego słonecznego dnia zamieniając świetlicowe podwórko w tętniące życiem centrum zabawy i kreatywności! W deszczowe dni dzieci wykonywały piękne prace plastyczne, między innymi narysowały swój wymarzony obraz wakacji w słonecznych okularach. Zbliżające się wakacje to czas beztroski, ale i czas na przypomnienie o bezpieczeństwie! Dlatego ostatnie tygodnie czerwca poświęciliśmy na ważne rozmowy i praktyczne wskazówki, które pomogą cieszyć się każdym wakacyjnym dniem!
Grupa Brązowa w maju i czerwcu dbała o założony przez siebie ogródek. Poszerzyła również swoją wiedzę przyrodniczą dzięki szkolnej ścieżce edukacyjnej. Na zajęciach plastycznych uczniowie zostali zapoznani z wybranymi dziełami Pabla Picassa i stworzyli w technice kolażu własną wersję portretu Dory Maar.
W grupie Zielonej w ostatnich dwóch miesiącach organizowane były między innymi zajęcia wspierające koncentrację oraz rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia. Dzieci brały udział w zabawach umysłowych i  kalamburach oraz aktywnościach rozwijających wyobraźnię i kreatywność. W związku ze zbliżającym się zakończeniem roku szkolnego, przeprowadzono cykl zajęć  o tematyce wakacyjnej. Dzieci poznały różne środki transportu, rozmawiały o podróżach i wypoczynku. Grupa Zielona wykonała także prace plastyczne związane z tematem, m.in. origami  morskich stworzeń. Z okazji Dnia Praw Zwierząt zorganizowano pogadankę oraz warsztaty edukacyjne, w trakcie których dzieci uczyły się, jak dbać o zwierzęta i jakie prawa im przysługują. Rozmawiano również o różnych gatunkach zwierząt z całego świata.
W ramach wspierania rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci, zrealizowano cykl pogadanek i projekcji filmów edukacyjnych na temat przeciwdziałania przemocy i agresji – „Stop agresji – stop przemocy”,wartości takich jak szacunek, akceptacja odmienności, tolerancja, koleżeństwo i przyjaźń, budowania zgranej klasy oraz udzielania sobie wzajemnego wsparcia.
Dodatkowo odbyły się zajęcia z elementami Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) oraz bajkoterapia. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się bajka terapeutyczna pt. „Lew Eryk uczy się uprzejmości”, która stała się inspiracją do rozmów o kulturze osobistej i dobrych manierach. Uczniowie tworzyli liczne prace plastyczne inspirowane wiosną – kwiaty, motyle i drzewa.  Zajęcia te sprzyjały wyrażaniu emocji i rozwijaniu zdolności manualnych. W świetlicy prowadzono także zajęcia z zakresu podstaw kodowania, rozwijające myślenie algorytmiczne oraz zdolności rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i uporządkowany.
Kontynuowano realizację projektu edukacyjnego, w ramach którego poruszono ciekawe tematy z zakresu nauki i życia codziennego min.”Po co człowiekowi stopy?”, „Jak psują się zęby?”, ”Dlaczego suche chipsy są tłuste?”, „Dlaczego lubimy słodycze?”. Zajęcia odbywały się w formie filmów, eksperymentów i dyskusji, które zachęcały dzieci do zadawania pytań i samodzielnego poszukiwania odpowiedzi. W sprzyjającej pogodzie dzieci korzystały z możliwości aktywności ruchowej na zewnątrz. Organizowano gry zespołowe, zabawy zręcznościowe i zawody sportowe, które integrowały grupę i sprzyjały zdrowemu trybowi życia. Maj i czerwiec w świetlicy szkolnej upłynęły pod znakiem aktywności integrujących, rozwijających umiejętności społeczne oraz przygotowujących dzieci do letniego wypoczynku. Realizowane zajęcia sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi uczniów oraz budowaniu pozytywnej atmosfery w grupie.
W grupie Fioletowej maj rozpoczęliśmy od zajęć z okazji Dnia Strażaka. Były zagadki , praca w grupach, wskazywanie zdań, które są prawdą, a które fałszem oraz zajęcia plastyczne. Jeśli maj to nie można było nie porozmawiać o Unii Europejskiej. Utrwaliliśmy poznane informacje rozwiązując zagadki i wspólnie wykonując plakat. " Zajrzeliśmy" również do regionu, w którym mieszkamy. Odnaleźliśmy go na mapie , omówiliśmy, a w związku z tym , że Bielsko-Biała słynie ze Studia rysunkowego, narysowaliśmy bohaterów powstałych w nim bajek. Koniec roku szkolnego to czas wycieczek. Wiele z nich to również wyjścia do teatru lub kina. Przypomnieliśmy sobie informacje na temat teatru, oraz jak należy zachować się w takich miejscach. W Dniu Pszczoły poznaliśmy pracę pszczelarza, proces powstawania miodu , pracowaliśmy w grupach utrwalając poznane treści. Wykonaliśmy pracę plastyczną z wykorzystaniem farb i folii bąbelkowej. Z okazji Dnia Matki z wielkim zaangażowaniem wykonaliśmy dla naszych kochanych mam bukiety z papieru. Czerwiec rozpoczął się Dniem Dziecka. Obejrzeliśmy film edukacyjny o prawach dziecka. Czerwiec to też początek lata. Szukaliśmy pierwszych symptomów lata podczas zabaw na świeżym powietrzu. Obejrzeliśmy film edukacyjny o oznakach lata oraz o tym jak być bezpiecznym podczas wakacji. Omówiliśmy zasady bezpieczeństwa oraz wspólnie wykonaliśmy promujące te zasady plakat.
Maj to tradycyjnie miesiąc książek i propagowania czytelnictwa. Uczniowie z grupy Żółtej zakończyli czytanie jednej z części serii „Magiczne drzewo”. Cały rok podczas zajęć czytelniczych uważnie wsłuchiwali się w kolejne przygody bohaterów części „Cień smoka” a ich losy zilustrowali pięknymi rysunkami. Utworzyły one plakat, który został przekazany do szkolnej biblioteki i zachęca uczniów do czytania kolejnych książek z tej serii. W „książkowym” miesiącu maju uczniowie uczestniczyli także w zajęciach ”Podróż po świecie bajek”. Przypomnieli sobie ulubione bajki, legendy i opowieści a „Bajkowy quiz” był doskonałą okazją do sprawdzenia swojej wiedzy o dawnych i współczesnych bohaterach tego gatunku literackiego.  Dzieci z grupy Żółtej i Czerwonej realizując ogólnopolski projekt „Mogę być kim chcę”zapoznały się z zawodem astronauty. Temat ten był też doskonałą okazją do poznania historii lotów w kosmos  oraz przybliżenia dzieciom postaci naszych astronautów - Mirosława Hermaszewskiego oraz przyszłego zdobywcy kosmosu Sławoja Wiśniewskiego – Uznańskiego. W ramach projektu uczniowie poznali także zawód strażaka a Dzień Strażaka był okazją do przypomnienia zasad reagowania w sytuacjach niebezpiecznych spowodowanych zagrożeniem pożarowym. Projekt obejmował także zapoznanie dzieci z rolą i znaczeniem pszczół w środowisku naturalnym. Po obejrzeniu filmów edukacyjnych uczniowie uczestniczyli w pełnych ciekawostek zajęciach, które wykazały wysoki poziom wiedzy dzieci w zakresie tego tematu. Ich rezultatem były min. prace plastyczne obrazujące warunki życia pszczół na majowej łące. Po roku doświadczeń z różnymi technikami plastycznymi trzecioklasiści dali się poznać jako kreatywni artyści interpretując portret „Damy z łasiczką” wg własnego pomysłu. Uzyskane rezultaty  bardzo pozytywnie zaskoczyły samych twórców przepięknych prac. Jak co roku czerwiec zaczyna się świętem wszystkich dzieci. Z tej okazji dzieci poznały historię najradośniejszego odznaczenia na świecie – Orderu Uśmiechu. Dzieci zastanawiały się komu i dlaczego przyznałyby to odznaczenie i wykonały własne projekty tego orderu. W czerwcu odbył się także cykl zajęć „Piękna nasza Polska cała”, na których uczniowie  poznawali najpiękniejsze zakątki naszego kraju i ciekawe kierunki wakacyjnych podróży po Polsce. Wiele zajęć w ostatnim miesiącu nauki odbywało się w najbardziej ulubionej przez dzieci formie zabaw i gier na placu zabaw i szkolnym boisku. Zabawa na świeżym powietrzu wspiera rozwój fizyczny dzieci poprzez ćwiczenia i współpracę. Aktywność na świeżym powietrzu wzmocniła   umiejętności motoryczne i koordynację dzieci, a także pomogła w budowaniu zdrowych nawyków ćwiczeniowych.
Przed nami zasłużony odpoczynek! Życzmy Wam wakacji, które będą niezapomniane – pełne słońca, uśmiechu i nowych przygód. Bawcie się dobrze, korzystajcie z każdego dnia i wracajcie wypoczęci i zadowoleni!