Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

CO SŁYCHAĆ W ŚWIETLICY? LISTOPAD I GRUDZIEŃ

10-01-2024 5:40 świetlica

W listopadzie zajęcia grupy zielonej zdominowała tematyka jesieni – uczniowie wykonali wiele jesiennych prac plastycznych, stosując różne techniki: powstały portrety jesieni, jesienne jeże, kolorowe parasole. W klasie przygotowana została gazetka ścienna związana z Tygodniem Życzliwości. Nie zapomnieliśmy też o Dniu Pluszowego Misia. Na koniec miesiąca zorganizowaliśmy zabawę andrzejkową z tradycyjnymi wróżbami. Grudzień natomiast zdominowała tematyka świąteczna, a jej początkiem było napisanie  listów do św. Mikołaja. Uczniowie wykonali Mikołaje i wesołe bałwanki z rolek oraz pierniczki z kartonu i plasteliny. Powstały również ażurowe śnieżynki z papieru oraz choinki z wytłaczanek po jajkach. Na gazetce ściennej zawisły świąteczne aniołki oraz papierowe choinki. Przy dźwiękach kolęd i pastorałek dzieci wykonały ozdoby choinkowe: bombki ze styropianowych kul i gwiazdki z rureczek do napojów oraz kartki świąteczne. Podczas dwóch ostatnich miesięcy minionego roku uczniowie doskonalili naukę origami oraz gry w szachy. Przy okazji poznawania poezji polskich poetów, m.in. J. Brzechwy i J. Tuwima, podjęte zostały ćwiczenia dykcji, doskonalenia pięknego czytania oraz próby wykorzystania tekstów literackich do przygotowania scenariuszy miniprzedstawień podczas przeróżnych ćwiczeń dramowych.

W grupie fioletowej minione miesiące upłynęły pod znakiem zabaw w języku angielskim. Uczniowie podczas zabawy ćwiczyli z nauczycielem  nazwy zabawek, zwierząt, mebli. Nauczyły się także dwóch wierszyków w języku angielskim. Dzieci kreatywnie wykorzystywały odpady, konstruując ekoozdoby świąteczne oraz budowle przestrzenne z rolek tekturowych, plastikowych nakrywek do napojów, a z nakrętek stworzyły ekowarcaby. Rozwijały także swoje umiejętności motoryczne, ćwicząc jednocześnie słówka w języku angielskim w ramach zajęć „gimnastyka po angielsku”.

Grupa niebieska w listopadzie kontynuowała realizację projektu „Europa i ja”. W tym roku dzieci poznają Czechy. W minionych miesiącach uczniowie poznali  położenie Czech, wysłuchali hymnu i wykonali z bibuły flagę tego kraju. Oglądali również czeskie bajki i rysowali ulubione postacie. W czasie  andrzejek poznawali różne wróżby i zabawy związane z tym świętem. Zawsze w piątki grupa bawiła się sportowo w szkolnej auli. W grudniu dzieci wykonały świąteczny słownik czesko-polski nawiązujący do realizowanego projektu. Zrobiły także prace plastyczne przedstawiające śnieżynki, choinki i mikołaje, a przed świętami kolędowali przy akompaniamencie keyboardu.

Dzieci z grupy srebrnej listopad i grudzień spędziły w świetlicy bardzo ciekawie i pracowicie. W ramach obchodów 11 listopada uczniowie obejrzeli film o tematyce patriotycznej oraz techniką origami wykonali pracę plastyczną „Orzeł Biały”. Sreberka obchodziły także Dzień Życzliwości, podczas którego wykonały plakat „Tolerancja – można różnić się pozytywnie”. Cała grupa z radością bawiła się na zabawie andrzejkowej zorganizowanej wspólnie z grupą żółtą i czerwoną. Na początku grudnia dzieci tworzyły kalendarz adwentowy ze świątecznymi zadaniami oraz wykonały węglem pracę „W kopalni” przedstawiającą specyfikę pracy górnika. W grudniu uczniowie przygotowywali ozdoby świąteczne, uczestnicząc w warsztatach kreatywności. Były to „Świąteczne bombki” oraz „Choinka” – prace powstały przy użyciu elementów ze styropianu oraz papierowych serwetek i gąbek. Ponadto w ramach projektu „Kreatywne Dni Nietypowe” uczniowie obchodzili Dzień Chleba, wykonując z kolorowej masy solnej różne „wypieki” – rogaliki, bułki, chlebek, bagietki, pizzę. W Dniu Kredki robiły strużynowe obrazki, układając z nastruganych fragmentów kredek dowolne kompozycje. Z kolei w ramach projektu „Dotknij, poczuj, zobacz”, którego celem jest wzbudzenie w dzieciach pasji do tworzenia, eksperymentowania i doświadczania wielozmysłowego, uczniowie wykonywali magiczne rysunki, czyli malowanki na mleku. Odbyły się także zabawy sensoryczne z „magiczną plasteliną”, czyli glinką piankową, „Makaronowe barwienie”, czyli wykonanie amuletów szczęścia z różnych rodzajów makaronów czy „Tęcza skittels” – eksperyment wyjaśniający, jak powstaje tęcza. Dzieciom bardzo podobały się także zabawy, w które bawili się dawniej ich rodzice i dziadkowie, takie jak strategiczna gra w statki, zabawa w „łapki” oraz ruchowa zabawa w zbijanego czy dwa ognie. Grupa srebrna bierze również udział w akcji „Ogólnopolskiej wymiany pocztówkowej” polegającej na wysyłaniu kartek pocztowych z pozdrowieniami i ilustracjami narysowanymi przez dzieci świetlicowe. Ma ona na celu promocję naszego miasta oraz wzbogacenie wiedzy na temat różnych zakątków Polski poprzez otrzymywanie pocztówek zwrotnych. Do naszej świetlicy nadeszło już kilkanaście pocztówek  z pozdrowieniami od wychowanków świetlic z różnych części naszego kraju.

Pracowicie minęły dwa miesiące także w grupie pomarańczowej. W listopadzie, w ramach realizacji projektu  „Cztery pory roku”, dzieci wykonały pracę plastyczną „Liściak”. Z okazji 11 listopada dzieci uczestniczyły we wspólnym śpiewaniu hymnu oraz wyklejały flagę Polski. Brały także udział w zajęciach przy użyciu  mas sensorycznych, które dzieci wykonywały według przepisu z produktów spożywczych. Zajęcia te były częścią programu „Gramy zmysłami”, który jest prowadzony w tej grupie.  Z okazji Dnia Życzliwości grupa pomarańczowa nagrała filmik z piosenką (https://photos.app.goo.gl/8VxpoutUBT7LbC1ZA) oraz wykonała plakat. Systematycznie w każdy poniedziałek uczniowie brali udział w zajęciach z muzyką, tańcach animacyjnych i ćwiczeniach rytmicznych. Umiejętności nabyte podczas tych zajęć wykorzystali podczas andrzejkowej zabawy  pełnej wróżb, konkursów i popisów tanecznych. W grudniu uczniowie z tej grupy wykonali trzy różne rodzaje choinek sensorycznych z materiałów z recyklingu. Prace te były wynikiem kontynuacji programu „Gramy zmysłami”. Wiele pracy wymagało także od dzieci przygotowanie świątecznego filmiku z  piosenkami oraz z życzeniami,  który został  przesłany rodzicom i nauczycielom (https://photos.app.goo.gl/xUtVnyZ2uQfUspQ76).

W grupie czerwonej kontynuowany był program „Uczeń w sieci”, którego celem jest przygotowanie dzieci do bezpiecznego korzystania z zasobów internetu. Z kolei w ramach programu „Powtórka z dawnego podwórka” uczniowie zapoznali się z takimi zabawami jak: mosty, kartofel, łapki, „złap kwadraty”. Wspólnie z uczniami z grupy żółtej systematycznie odbywały się w auli szkolnej rozgrywki w popularną wśród dzieci grę „dwa ognie” oraz „zbijaka”. Podczas tych zmagań uczniowie ćwiczyli kondycję fizyczną, uczyli się zasad zdrowej rywalizacji oraz doskonalili swoje  kompetencje  społeczne. Obie grupy wraz ze „sreberkami” wzięły udział w „andrzejkach – po południu” wypełnionych konkursami, wróżbami, tańcami animacyjnymi oraz indywidualnymi popisami tanecznymi.

Grupa żółta listopad rozpoczęła od zajęć związanych z Narodowym Świętem Niepodległości – uczniowie oglądali filmy edukacyjne wyjaśniające historię i znaczenie tego święta oraz wykonali prace plastyczne „Polska to mój dom”. Dużo wspólnej pracy wymagał także starannie wyklejony plakat z okazji tego święta. Słoneczna jesień dostarczyła dzieciom wielu inspiracji do tworzenia pięknych prac plastycznych w oparciu o poznane wcześniej style malarskie. Rozmawialiśmy o sztuce abstrakcji, czego efektem były obrazy „Drzewo wg Kandinskiego”. Podczas tygodnia życzliwości uczniowie uczestniczyli w zajęciach wzmacniających postawy oparte na tolerancji i uprzejmości wobec innych, na bazie których powstał plakat „Jak być fajnym człowiekiem”. Grupa realizowała także projekt „Superbohaterzy nauki. Dokąd może zaprowadzić nas ciekawość?”. W ramach tego projektu w listopadzie uczniowie uczestniczyli w zajęciach pt. „Czy pamięć mózgu jest nieograniczona?” oraz „Jak wspólnie zapracować na sukces?”. Dzieci poznały także kolejne zabawy swoich dziadków, w tym grę słowami, zabawę „Mistrz pamięci” oraz „21 trójkątów”. Z żalem zakończyliśmy przed świętami głośne czytanie kolejnej opowieści A. Maleszki z serii „Magiczne drzewo”. Po „Czerwonym krześle” i „Tajemnicy mostu” czekają na dzieci kolejne przygody zawarte w części pt. „Olbrzym”.

Grudzień  upływa nam zawsze w atmosferze przygotowań do zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Od początku miesiąca na naszych gazetkach gościły duże wizerunki Mikołaja, przepięknie namalowane choinki, monochromatyczne bombki oraz inne świąteczne symbole. Ekologiczne bombki naszych uczniów zostały nagrodzone w konkursie „Ekobombka”, który zorganizował Miejski Dom Kultury w Wapienicy. Zofia Romik zdobyła w konkursie I miejsce, a praca Leny Dudek została wyróżniona! Serdecznie gratulujemy naszym laureatkom! Gratulacje należą się też zwycięzcom świetlicowego konkursu „Jesienne klimaty”. Konkurs plastyczny, który został rozstrzygnięty na początku listopada, cieszył się dużym zainteresowaniem naszych wychowanków. Jego laureatami zostali: Leonard Tyrna , Lena Dudek oraz Maria Szarska. Wyróżniono także prace Bartłomieja Pietraszki oraz Klary Lorenc. Mali artyści otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Naszym Wychowankom i ich Rodzicom życzymy dobrego nowego roku!