PORADY PEDAGOGA I PSYCHOLOGA


22.05.2020 r.


Drodzy Uczniowie!

Dzisiaj kilka słów o tym, jak nie ranić się słowami? Bardzo często, gdy dochodzi do konfliktu, zalewamy się nawzajem potokiem żalów i pretensji. I właśnie wtedy przykre słowa stają się stylem naszej komunikacji. Niestety "zjadliwa" mowa to prosta droga do kłopotów. Krzywdzące wypowiedzi niestety ranią.

Czy wiesz, że wypowiadane przez Ciebie słowa mają moc?

Proszę, zapoznaj się z prezentacją, aby się o tym przekonać. Kliknij TUTAJ.


APEL DO UCZNIÓW


Drodzy Uczniowie, coraz częściej otrzymujemy informacje od nauczycieli i wychowawców, że nie wszyscy z Was rzetelnie wywiązują się z obowiązku uczestniczenia w lekcjach online.

Rozumiemy! Macie dosyć, jesteście zmęczeni.

Apelujemy! Zmobilizujcie wszystkie siły, aby dotrwać do końca.

Dlaczego? Ponieważ:

1. Dla wielu z Was jest to jedyna okazja do uzyskania wyższej oceny rocznej, a być może uzyskania promocji.

2. Żeby tak się stało, wystarczy sygnalizować swoją obecność i podjąć próbę wykonania zadań. Nauczyciel musi widzieć Waszą aktywność.

Aż tyle czy tylko tyle?

Wobec wszystkich uczniów, którzy nadal nie będą w systematycznym kontakcie z nauczycielami, będziemy zmuszone - tak jak w szkole - uruchomić procedury egzekwowania obowiązku szkolnego.

Głęboko wierzymy, że nie będzie takiej konieczności!

Życzymy Wam wytrwałości i obowiązkowości.

Prosimy! WYKORZYSTAJCIE DOBRZE TEN CZAS!

Wasi pedagodzy i psycholog


15.05.2020 r.


Dziś - nasi Kochani - o emocjach, ale uwaga… na wesoło! Na początek zapraszamy Was do zabawy z niesamowitym kalejdoskopem emocji! Z interaktywną animacją komputerową, którą znajdziecie TUTAJ. Dowiecie się, kiedy odczuwamy emocje takie jak: radość, smutek, miłość, złość i wiele, wiele innych, a także - gdzie emocje mieszkają w ciele, jak rozdzielić te przyjemne od tych trudnych oraz jak radzić sobie z własnymi emocjami. Na koniec czeka na Was kilka zabaw z emocjami w tle. Czytajcie instrukcje pojawiające się na ekranie i bawcie się dobrze!

A jeśli nie kalejdoskop emocji, to może puzzle o emocjach, które znajdziecie TUTAJ. Odpowiadając na pytania, odkrywacie kolejne elementy wyjątkowej układanki. Sprawdź, czy uda Ci się ułożyć cały obrazek bez ani jednego błędu.

Drodzy Rodzice, zachęcamy Was również do wspólnego słuchania, a może nawet śpiewania z Waszymi dzieciakami. Pamiętajcie - na wspólną zabawę nigdy nie jest za późno! Na youtube znaleźć można kilka ciekawych propozycji piosenek o emocjach od Agaty Świętoń. Zachęcamy, podsyłając LINK z wpadającą w ucho piosenką o miłości.

Na koniec, na poprawę humoru, krótki filmik… Miłego oglądania! Kliknij TUTAJ!


08.05.2020 r.


Przyswajanie wiedzy sprawia często trudność. Chcesz sobie ułatwić życie? Zastosuj 11 TRIKÓW EFEKTYWNEJ NAUKI!


1. ZAPACH - gdy uczysz się, rozpyl nieznany ci wcześniej zapach, przed testem znowu go powąchaj - to pomoże ci przypomnieć informacje

2. GUMA DO ŻUCIA - na tej samej zasadzie działa nieznany dziwny smak gumy do żucia

3. NOTATKI - przed testem zapisz z pamięci wszystkie informacje na tekturce tak jakby to była pomoc naukowa, którą wolno wnieść do sali

4. MUZYKA - jeśli słuchasz nagrania wykładów, dodaj delikatną muzykę instrumentalną w tle - to pomaga się skupić

5, ŻELKI - gdy czytasz podręcznik, połóż sobie na stronie po kilka żelków, zjedz żelka, gdy w czytaniu dojdziesz do miejsca, gdzie leży

6. PRZYPOMINACZ - na początku testu zapisz na górze kartki potrzebne wzory i dane

7. SKUPIENIE - wyłącz komputer i telefon na czas nauki lub zablokuj rozpraszające strony

8. PRZYSPIESZ - jeśli masz mało czasu i dużo do wysłuchania, słuchaj w przyspieszeniu

9. FILMY - znajdź wykład lub film dokumentalny, na temat którego się uczysz - oglądaj na luzie, zobaczysz, że dużo zapamiętasz

10. CZCIONKI - lepiej zapamiętasz treść napisaną trudniejszą do czytania czcionką, jeśli czytasz z ekranu lub drukujesz notatki, unikaj łatwych czcionek, np. arial

11. KOLORY - rób notatki co najmniej dwoma kolorami, trzecim kolorem dodawaj pytania przy powtórkach


POWODZENIA! Każdy sposób jest dobry, żeby ułatwić sobie życie.


24.04.2020 r.


Drodzy Uczniowie i Rodzice!

Kolejny tydzień zdalnej nauki za nami. Niestety to dla nas czas, kiedy mierzymy się z nową rzeczywistością naznaczoną ograniczeniami, dodatkowymi obowiązkami i lękiem, szybciej odczuwamy obciążenie psychiczne i fizyczne. Poszukajmy zatem czegoś, co wyciszy umysł i rozluźni ciało. Zadbajmy o siebie!


NIEPOKÓJ, STRES, LĘK – ĆWICZENIA ODDECHOWE

Są jedną z popularnych technik relaksacyjnych. Nie wymagają sprzętu ani specjalnego miejsca. Wystarczy skoncentrować swoje myśli na oddechu według jednej z technik. Ćwiczenia uspokajające, pozwalające szybko odczuć wyraźną ulgę, np. TECHNIKA 4-7-8. Wdychaj powietrze nosem, licząc powoli od 1 do 4. Następnie zatrzymaj wdech, licząc znów od 1 do 7. Wypuść powietrze (ustami), licząc do 8. Wystarczy powtórzyć te sekwencje 4 razy. Przydatny link do 10 minutowej sesji oddychania znajduje się TUTAJ.


WIZUALIZACJA

Kolejna z bardzo popularnych technik relaksacyjnych pozwalająca niemal błyskawicznie uzyskać stan ukojenia. Polega na świadomym wywoływaniu w naszym umyśle pozytywnego obrazu. Wystarczy zająć wygodne miejsce, skupić się i wsłuchać w tekst. W tym przypadku ogranicza nas tylko wyobraźnia! Link do odsłuchania treści znajduje się TUTAJ.


KOLOROWANKI ANTYSTRESOWE

Dzięki kolejnej z technik relaksacyjnych z pewnością oderwiesz się od codziennych trosk, uzyskasz spokój, ukojenie i witalność! W tym sposobie nie ma żadnych zasad, po prostu weź kredki i koloruj! Przydatny link do pobrania przykładowych kolorowanek (w Internecie i księgarniach sporo rodzajów z podziałem dla dzieci i dla dorosłych) znajduje się TUTAJ.


TRENING RELAKSACYJNY – METODA JACOBSONA 

Trening metodą Jacobsona, znany jako progresywna relaksacja mięśni, polega na nauce napinania mięśni aż do automatyzacji. Korzyści wynikające z treningu to przeciwdziałanie stanom lękowym, poprawa  snu, polepszenie pracy narządów wewnętrznych. Trening łatwy w wykonaniu, na początku wymaga pozycji leżącej. Zatem połóż się wygodnie i postępuj zgodnie z instrukcjami. Trening metodą Jacobsona znajdziesz TUTAJ.


Nie odkładajmy ćwiczeń na jutro! ZADBAJMY O SIEBIE I SWOJĄ RODZINĘ JUŻ DZIŚ!


Kochani Uczniowie, w dalszym ciągu możecie liczyć na nasze wsparcie. Wiemy, że czas epidemii to również lęk, niekontrolowane emocje czy konflikty rodzinne. Jeżeli są sprawy, o których chcecie porozmawiać bądź też chcecie uzyskać wsparcie – podajemy kilka wskazówek - INSTYTUCJE, NUMERY TELEFONÓW, STRONY INTERNETOWE.


CENTRUM WSPARCIA DLA OSÓB W STANIE KRYZYSU PSYCHICZNEGO 800 70 2222

Jeśli: •  Czujesz się stale przygnębiony… • Nie dajesz sobie rady z codziennością… • Przeżywasz kryzys emocjonalny… • Znajdujesz się w sytuacji „bez wyjścia”… • Nie radzisz sobie ze stresem… • Nie chce Ci się żyć… • Jesteś ofiarą przemocy… • Zamartwiasz się o swój stan zdrowia… • Myślisz, że „jest coś z Tobą nie tak”… • Nie możesz pogodzić się ze stratą bliskiej osoby… Nie jesteś sam! Nie zwlekaj! Zgłoś się po bezpłatną pomoc! Bezpłatna linię 800 70 2222, która działa 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. E-mail: porady@liniawsparcia.pl. Strona www.liniawsparcia.pl. Czat 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.


CAŁODOBOWA BEZPŁATNA INFOLINIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY, RODZICÓW ORAZ NAUCZYCIELI 800 080 222

Pod numerem telefonu 800 080 222 dzieci, młodzież, ale także rodzice  i nauczyciele mogą uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników. Każdy, kto ma problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych, może zadzwonić i skorzystać ze wsparcia.


TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY 116 111

Wiadomości przez stronę www.116111.pl możesz również przesyłać całą dobę. Pomoc świadczona przez konsultantów Telefonu 116 111jest całkowicie bezpłatna. Zadzwoń lub napisz, gdy coś Cię martwi, masz jakiś problem, nie masz z kim porozmawiać


TELEFON ZAUFANIA DLA OSÓB DOROSŁYCH W KRYZYSIE EMOCJONALNYM 116 123

Kryzysowy Telefon Zaufania 116 123 powstał z myślą o osobach, które z różnych powodów nie mają możliwości bezpośredniego kontaktu z psychologiem. Oferta Poradni kierowana jest do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia i porady psychologicznej, rodziców potrzebujących wsparcia w procesie wychowawczym oraz osób niepełnoprawnych. Poradnia Telefoniczna 116 123 udziela pomocy psychologicznej osobom doświadczającym kryzysu emocjonalnego, samotnym, cierpiącym z powodu depresji, bezsenności, chronicznego stresu. Specjaliści czekają na telefon od Ciebie codziennie od 14.00 do 22.00. Numer jest bezpłatny.


TELEFON ZAUFANIA RZECZNIKA PRAW DZIECKA 800 12 12 12

Możesz zadzwonić, gdy nie wiesz, z kim porozmawiać, a coś bardzo Cię martwi. Możesz tam także zgłaszać takie sytuacje, które według Ciebie są niesprawiedliwe i masz poczucie, że ktoś zachował się nie tak jak powinien, np. złamał prawo. Telefon jest bezpłatny i czynny od poniedziałku do piątku od godziny 8:15 do 20:00 (połączenie bezpłatne). Jeśli zadzwonisz tam w godzinach nocnych i zostawisz informację o sobie i swój numer, konsultanci do Ciebie oddzwonią.


OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE „NIEBIESKA LINIA” 800 12 00 02

Zadzwoń, jeśli ktoś w Twojej rodzinie krzywdzi Cię – bije lub obraża. Możesz tam opowiedzieć o swojej sytuacji i dowiedzieć się, gdzie szukać pomocy w Twoim otoczeniu. Bezpłatna pomoc dostępna przez całą dobę. www.niebieskalinia.org.


POLICYJNY TELEFON ZAUFANIA DS. PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE 800 120 226

Pomoc dla dzieci i dorosłych. Pod tym numerem telefonu można uzyskać wsparcie w sytuacji przemocy w rodzinie. Specjaliści obsługujący linię udzielają informacji na temat procedury „Niebieskiej Karty”, np. jakie inne podmioty, poza policją, mogą ją założyć. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 9.30-15.30.


BEZPŁATNA I ANONIMOWA POMOC TELEFONICZNA I ONLINE DLA RODZICÓW I NAUCZYCIELI 800 100 100

Dla tych, którzy potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności, takie jak: agresja i przemoc w szkole, cybeprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, depresja i obniżony nastrój, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Ponadto terapeuci i prawnicy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę udzielają konsultacji w zakresie podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia przestępstw wobec dzieci, w szczególności wykorzystywania seksualnego, oraz pomocy psychologicznej dla dzieci doświadczonych przemocą i wykorzystywaniem seksualnym i uczestniczących w charakterze świadków i pokrzywdzonych w procedurach prawnych.


TUMBOLINIA 800 111 123

Pomoc telefoniczna dla dzieci i nastolatków przeżywających śmierć kogoś bliskiego, a także dla ich rodziców i opiekunów. Linia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00-18.00. Można także zostawić swój numer i wiadomość, tak był konsultanci mogli oddzwonić do potrzebującej osoby. www.tumbopomaga.pl.


BEZPŁATNA LINIA WSPARCIA DLA OSÓB PO STRACIE BLISKICH 800 108 108

Pomoc dla dorosłych. Telefon wsparcia działa w dni powszednie od 14:00 do 20:00. Linia 800 108 108 adresowana jest do wszystkich osób w żałobie, które potrzebują pomocy. Dzwoniący mogą anonimowo porozmawiać o swojej sytuacji, otrzymać wsparcie, zasięgnąć porady. Zadaniem dyżurujących psychologów jest podejmować interwencje w sytuacjach nagłych, a także pomagać w podejmowaniu decyzji o ewentualnej dalszej terapii. Więcej informacji na stronie Fundacji Nagle Sami: www.naglesami.org.pl.


NUMER ALARMOWY 112

Zadzwoń w przypadku bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia Twojego bądź drugiej osoby. Wybranie numeru 112 z jakiegokolwiek telefonu (stacjonarny, komórkowy, niektórzy operatorzy VoIP) spowoduje połączenie z centrum powiadamiania ratunkowego (CPR). Operator 112 może, w miarę potrzeby, przyjąć zdarzenie i przekazać je za pomocą systemu teleinformatycznego do jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub Państwowego Ratownictwa Medycznego. Numer 112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym używanym w sieci telefonów stacjonarnych w Unii Europejskiej, jak również w sieci GSM na całym świecie.


17.04.2020 r.


Dziś co nieco o relacjach… Sytuacja pandemii i izolacji społecznej dla wszystkich nas jest bardzo trudna. A gdyby tak wykorzystać ten czas do wzmacniania więzi rodzinnych? Jak sprawić, by ten trudny okres nie był czasem spędzonym „obok siebie”, a stał się czasem spędzonym „ze sobą”? Zaplanujcie wspólny czas w oparciu o relacje! Co robić? Wszystko to, co sprawia przyjemność i buduje więź.

Oto kilka naszych propozycji:


1. Gry planszowe

Wartościowe mogą okazać się szczególnie te oparte na współpracy oraz skierowane na wzajemne poznawanie się.

„Moje ulubione” (załączniki: plansza oraz instrukcja do gry)

„Poznajmy siebie” (załączniki:  plansza oraz instrukcja do gry)


2. Karty pracy

Wspólnie wypełnione dają szansę na przyjrzenie się wzajemnym potrzebom, uczuciom, lepsze poznanie się (załączniki: karty pracy – moja mama, mój tata, moja siostra, mój brat, ja, w mojej rodzinie)


3. Gra „Przyłapany” – chwalenie trochę inaczej

Jest to ciekawy sposób na wzmacnianie pozytywnych zachowań, a także budowanie adekwatnej samooceny. Sposób, który wpływa pozytywnie na budowanie relacji i w rezultacie sprzyja zmniejszaniu się liczby zachowań niepożądanych. Instrukcja w linku. Zajrzyj TUTAJ! To nic trudnego.


ZAŁĄCZNIKI - KARTY PRACY I INSTRUKCJE


03.04.2020 r.


Moi Drodzy!

Mamy świadomość, że ciężko Wam zmusić się do nauki w obecnych warunkach, ale tak nie będzie wiecznie i wrócicie do szkoły, za którą już pewnie bardzo tęsknicie! Ten filmik pokaże, jak w przyjemny sposób sprawić, żeby wiedza łatwiej „wchodziła” do głowy. A przy okazji trochę się ruszycie, bo i to bardziej jest wszystkim potrzebne. Do wykonywania tych ćwiczeń możecie namawiać i rodzeństwo, i... rodziców, a nawet dziadków. Filmik możecie obejrzeć TUTAJ.


Więcej na ten temat możecie dowiedzieć się, czytając o kinezjologii Dawidsona. Brzmi trochę groźnie, ale takie nie jest… Te ćwiczenia można wykonywać nawet kilka razy dziennie w różnych okolicznościach: w czasie oglądania filmów, czytania książek (to baaardzooo przyjemna forma spędzania czasu i są na to dowody), w czasie rozmawiania przez telefon i kiedy tylko chcecie, a jak dołączycie do tego ulubioną muzykę, to stworzycie niepowtarzalny układ taneczny…


Przypominamy również, że w tym tygodniu (2 kwietnia) obchodziliśmy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Zachęcamy Was do obejrzenia filmiku ukazującego, jak dzieci ze spektrum autyzmu postrzegają świat, a co za tym idzie - do morza empatii względem tych, których czasem „nie rozumiemy”. Filmik można obejrzeć TUTAJ.


Przypominamy, że w każdej sprawie nadal możecie zgłaszać się do psychologa lub pedagogów. Pozdrawiamy Was serdecznie i pozostajemy w nadziei, że już niebawem spotkamy się w innych warunkach.


27.03.2020 r.


Droga Młodzieży!

Od kilku tygodni w naszych rozmowach pojawia się wątek koronawirusa. Słyszymy o tym wszędzie. Wielu z nas się po prostu boi. To jest zupełnie naturalne, że w sytuacji, której nie znamy, czujemy lęk. To trudny okres dla nas wszystkich. Niełatwo nam pogodzić się z izolacją i rezygnacją z dotychczasowego życia. Jedną ze zmian jest edukacja na odległość. Pamiętaj, aby czas, który obecnie spędzamy w domu, dobrze wykorzystać.


SIEDZĘ W DOMU I CO DALEJ?


1. Poświęć czas na naukę.

2. Rozmawiaj więcej z rodziną.

3. Sport to zdrowie ! - w domu tez można ćwiczyć.

4. Znajdź czas na relaks i odpoczynek - kliknij TUTAJ.

5. Książki wcale nie gryzą.

6. A może to czas na małe eksperymenty w kuchni?

7. Porządki w szafach same się nie zrobią...

8. Spotykaj się ze znajomymi, ale TYLKO ONLINE!


 ZADBAJ O SWOJE ZDROWIE PSYCHICZNE


1. PLANUJ SWOJE DNI - zaplanuj, co będziesz robić w tygodniu, zarówno obowiązki, jak i przyjemności. Postaraj się, aby weekend wyróżniał się od zwykłego dnia tygodnia.

2. DOBRY SEN RÓWNA SIĘ LEPSZY NASTRÓJ - postaraj się spać w stałych godzinach, ok. 8-9 godzin dziennie. Zaleca się, aby pół godziny przed zaśnięciem nie oglądać telewizji, nie używać komputera ani telefonu.

3. ODŻYWIAJ SIĘ ZDROWO I ZAPEWNIJ SOBIE AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ - odpowiednia dieta, posiłki o stałych porach oraz aktywność fizyczna są bardzo ważne.

4. PRZYJEMNOŚĆ I RELAKS - rób rzeczy, które są dla Ciebie przyjemne oraz szukaj nowych zainteresowań.

5. OGRANICZ LICZBĘ INFORMACJI I ZMARTWIEŃ - jesteśmy na co dzień zasypywani ogromną liczbą informacji dot. sytuacji w kraju i na świecie, postaraj się ograniczyć liczbę czytanych lub oglądanych wiadomości do 1-2 dziennie. Pozwól sobie martwic się przez 10 minut w ciągu dnia, a następnie przekieruj swoją uwagę na coś innego.

6. UTRZYMYWANIE RELACJE Z INNYMI - pozwala nam poczuć się kochanym i bezpiecznym (zadzwoń do babci, pograj z rodzicami lub rodzeństwem w gry planszowe).


Drodzy Rodzice!

Za nami kilka dni kolejnego doświadczenia, jakim jest organizacja szkoły w domu. W tym czasie wszyscy się uczymy - nauczyciele, dzieci i Wy, Drodzy Rodzice. Bez Was nie dalibyśmy rady. Wiemy, że od wszystkich wymaga to mnóstwo poświęcenia. Przed nami niemałe wyzwanie, my - nauczyciele - również mobilizujemy się w sieci, organizujemy zajęcia online w rożnej formie. Wiemy, że niejednokrotnie są Państwo sfrustrowani, dlatego jeszcze raz przypominamy - jesteśmy do Państwa dyspozycji. Najgorsze, co możemy teraz zrobić, to zarzucać sobie złą wolę i wchodzić w sprzeczki. Wszystkim nam zależy przecież na dobru naszych dzieci. W razie jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt.


Poniżej kilka praktycznych porad, jak wspierać dziecko w „Czasach niepewności”:

  • o obecnej sytuacji dostarczaj swojemu dziecku wiedzy, która ułatwi mu zrozumienie i opanowanie sytuacji, bądź wiarygodnym źródłem informacji;
  • zapewnij możliwość wyrażania emocji (rysunek);
  • ustal sposób uspakajania w sytuacji napięcia (ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia rozluźniające, przytulanie);
  • utrzymaj stały rytm dnia;
  • ucz się akceptować zmiany – wprowadzaj zmiany w naszej rutynie, np. ustal nową rodzinną tradycję;
  • zachęcaj dziecko do kontaktów z rówieśnikami, to ważne, by dziecko nie odczuwało znacznej izolacji (oczywiście online);
  • zwracaj uwagę na zachowania swojego dziecka, zmiany zachowania mogą świadczyć o tym, że dziecko potrzebuje wsparcia.