LOGOPEDA


BUDYNEK A
RENATA LORANC-KLAJNER


Poniedziałek 
10.00–14.55

Wtorek
11.10–14.55

Środa
13.05–13.50

Czwartek
10.00–11.00 oraz 14.10–15.00

Piątek
14.10–15.00


Słowa są podobne do promieni.
Jeżeli się nimi umiejętnie posługiwać
- przenikają wszystko.

Aldous Huxley

Drodzy Rodzice i Uczniowie!
Witam w roku szkolnym 2020/2021.
Serdecznie zapraszam do lektury informacji opublikowanych w tym właśnie miejscu.
Znajdą się tutaj porady i propozycje ćwiczeń i zabaw logopedycznych,
które usprawnią aparat mowy dziecka.





We wrześniu wśród naszych pierwszoklasistów przeprowadziłam przesiewowe badania logopedyczne, w celu wykrycia zaburzeń rozwoju mowy. Przesiewowe badanie logopedyczne przeprowadzane zostało w formie zabawy. Spontaniczna wypowiedź dziecka pozwala ocenić stan artykulacji głosek oraz zdolność wypowiadania się. Badaniu podlegała również budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego, które sprawdziłam za pomocą autorskiego kwestionariusza do badania mowy. Po badaniu Rodzice zostali powiadomieni o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną. W czasie trwania terapii dzieci prowadzą zeszyty, w których zapisujemy lub wklejamy ćwiczenia. Zalecone ćwiczenia należy codziennie utrwalać w domu, ponieważ bez zaangażowania rodziców w ćwiczenia z dzieckiem w domu niemożliwe będzie osiągnięcie założonego celu terapii. Terapię rozpoczyna się od ćwiczeń języka, podniebienia, żuchwy i warg, konieczne są także ćwiczenia oddechowe. Następnie rozpoczyna się ćwiczenia przygotowujące narządy mowy do właściwego ich ułożenia przy wymowie danej głoski.


PORADY LOGOPEDY DLA RODZICÓW:



Droga Mamo, Drogi Tato!



  • Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową, pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
  • Wystarczy trochę chęci i 10-15 minut dziennie na ćwiczenia. Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem - ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
  • Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
  • Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
  • Bądźcie wyczuleni na wymowę Waszego dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
  • Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
  • Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek…
  • Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
  • Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię, jasność wyrażania myśli i emocji.
  • Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.
  • Pamiętajcie: czas przeznaczony na ćwiczenia logopedyczne jest Waszym wspólnie spędzonym czasem, poświęcacie go swojemu dziecku!

Każdy rodzic chce, aby jego dziecko pięknie mówiło. Rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Dlatego właśnie w Naszej Szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne. Ćwiczymy przed lustrem nasze buzie i języki, aby pięknie mówiły. Uczymy się także prawidłowo oddychać oraz połykać. Pamiętamy o tym, że w czasie odpoczynku oddychamy nosem, a język znajduje się w magicznym miejscu za górnymi ząbkami. Poza wadliwie realizowanymi głoskami dzieci ćwiczą również analizę i syntezę wyrazową, słuch fonematyczny, rozwijają swoją spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Gramy w różne logopedyczne gry planszowe, m.in. „Memory”, „Psotne słówka”, „Szczypiąca szczypawka”. Należy pamiętać, że długość terapii to sprawa indywidualna. Najczęściej trwa kilka miesięcy, choć są sytuacje, w których może trwać nawet kilka lat - szczególnie w przypadku braku systematycznych ćwiczeń i niestosowania się do zaleceń specjalisty. Szkolny logopeda – Pani Renata Loranc-Klajner – serdecznie zaprasza do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Rodziców.

Jak motywować dziecko do ćwiczeń logopedycznych?

Spróbuj jeszcze raz!
Jeśli próba prawidłowego wyartykułowania głoski kolejny raz się nie powiodła,
to powiedz:
Nic się nie stało, spróbuj jeszcze raz.
Stosuj zasadę małych kroków!
Krótkie i często powtarzane ćwiczenia
skutecznie prowadzą do osiągnięcia poprawnej wymowy.
Bądź uchem dziecka!
Dziecko nie słyszy swoich błędów wymowy.
Od ciebie dowie się, czy wymówiło wyraz prawidłowo, czy nie.
Nagradzaj dziecko za rezultaty i wysiłek!
Pamiętaj, że dziecko ciężko pracuje, aby nauczyć się nowego sposobu mówienia.
Twoja pochwała i docenianie wysiłku są najlepszymi nagrodami
i niezwykłe skutecznymi sposobami motywowania.
Dostrzegaj najmniejsze sukcesy!
To ważne, aby zauważać każdą poprawę w mówieniu.
Widząc sukcesy, nabiera się chęci do dalszej pracy.
Koncentruj uwagę!
Ćwiczenia wykonywane z uwagą są lepiej i szybciej utrwalane.
Ważna jest koncentracja uwagi nie tylko u dziecka, lecz także u rodziców.
Nie przerywaj spontanicznych wypowiedzi dziecka poprawianiem błędów!
Nie przyśpieszasz w ten sposób osiągnięcia rezultatów w terapii,
a możesz zirytować i zniechęcić dziecko do mówienia.
Nie porównuj dziecka z innymi dziećmi!
Krytyka, porównywanie i obwinianie dziecka nie pomoże mu w poradzeniu sobie z trudnościami.
W ten sposób podcinamy dziecku skrzydła, demotywujemy je.
Nie zawstydzaj dziecka!
Mówienie: takie duże dziecko, a jeszcze sepleni,
przynosi dużo szkody dla rozwoju psychicznego dziecka,
a minimalne korzyści dla postępów w terapii mowy.
Pozwól dziecku popełniać błędy!
To jest nieodłączna część procesu terapeutycznego.
Nie używaj określeń typu: zawsze i nigdy!
To nieprawda, że Twoje dziecko zawsze popełnia błędy
i nigdy niczego nie powiedziało bezbłędnie.
Chwal, nawet za najmniejsze osiągnięcia!
Dziecko powinno wiedzieć, że doceniasz każdy jego wysiłek i widzisz, jak się stara,
choć całkowity sukces jeszcze przed wami.
Terapia logopedyczna to nie czary-mary!
To systematyczne ćwiczenia nowych nawyków artykulacyjnych.
Baw się dobrze!
Ćwiczenia to wasz wspólnie spędzony czas przeznaczony na zabawy i budowanie więzi rodzinnej.

ĆWICZENIA JĘZYKA - OCZAMI DZIECI